Edukacja globalna oraz międzykulturowa. Systemy szkolnictwa w Europie oraz innych częściach świata 20-3M-EDG
Jak pracować z uczniem z innego kręgu kulturowego? Jakie potrzeby i oczekiwania ma uczeń cudzoziemski? Czym jest edukacja międzykulturowa w szkołach? W jaki sposób są zróżnicowane systemy edukacyjne państw i jakie są możliwe tego konsekwencje? Celem zajęć jest zwrócenie szczególnej uwagi na postępującą globalizację, i co za tym idzie, szerzenie wiedzy odnośnie prowadzenia efektywnej pracy edukacyjno-wychowawczej. Psycholog posiadający wiedzę w tym obszarze będzie w jeszcze lepszym stopniu przygotowany do zawodu i wyzwań z nim związanych.
Zajęcia będą miały na celu integrację wiedzy z zakresu psychologii międzykulturowej, zrównoważonego rozwoju (edukacja globalna), praw człowieka oraz edukacji na rzecz dialogu kultur i religii (edukacja międzykulturowa).
Zajęcia będą miały charakter ćwiczeniowo-warsztatowy, z elementami wykładu. Ich celem jest zwrócenie szczególnej uwagi na postępującą globalizację, i co za tym idzie, szerzenie wiedzy odnośnie prowadzenia efektywnej pracy z uczniem z innego kręgu kulturowego, rozumienia jego potrzeb, możliwości i oczekiwań.
Zajęcia będą miały na celu integrację wiedzy z zakresu psychologii międzykulturowej, zrównoważonego rozwoju (edukacja globalna), praw człowieka oraz edukacji na rzecz dialogu kultur i religii (edukacja międzykulturowa).
Fakultet ma ca celu ukazać interdyscyplinarne podejście do współczesnych wyzwań edukacji. Bazową część będzie stanowić wiedza merytoryczna wypracowana na gruncie psychologii międzykulturowej.
Zajęcia będą odbywać się także w wersji on-line (webinaria akademickie).
Treści programowe:
Psychologia międzykulturowa – wprowadzenie. Podstawowe zagadnienia.
Współczesne wyzwania edukacji w kontekście edukacji międzykulturowej i edukacji globalnej.
Prawa człowieka, edukacja a działania ONZ. Kompetencje kluczowe i ich rola.
Wybrane systemy edukacji w Europie. Psychologiczne aspekty funkcjonowania a jakość i efektywność nauczania.
Prezentacje przygotowanych prac.
Ewaluacja zajęć/Wnioski.
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
WIEDZA
Student po zajęciach:
- Orientuje się w tematyce współczesnych wyzwań psychologii, rozumie funkcjonowanie psychologiczne oraz potrzeby uczniów pochodzących z różnych stron świata;
- Posługuje się podstawową terminologią używaną i wypracowaną na gruncie psychologii międzykulturowej;
- Identyfikuje, rozróżnia i zna kluczowe zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem (edukacją globalną), prawami człowieka oraz edukacją na rzecz dialogu kultur i religii (edukacją międzykulturową);
- Posługuje się wiedzą na temat systemów edukacyjnych w poszczególnych (wybranych) krajach;
- Potrafi wymienić zalety/korzyści uczenia interdyscyplinarnego (interdyscyplinarny charakter zajęć ma na celu podniesienie jakości nauczania oraz lepszego rozumienia świata i współczesnych problemów edukacji).
UMIEJĘTNOŚCI
Student po zajęciach:
- Właściwie identyfikuje i zestawia profil psychologicznego funkcjonowania ucznia z jego możliwościami;
- Potrafi analizować i wyciągać właściwe wnioski z zadań oraz przekazywać informacje zwrotne;
- Potrafi zaprojektować samodzielnie pracę, wskazującą na integrację zdobytej podczas zajęć wiedzy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student po zajęciach:
- Jest wrażliwy na potrzeby uczniów cudzoziemskich i potrafi się z nimi komunikować;
- Potrafi formułować zadania i cele do realizacji, aby pomóc uczniowi cudzoziemskiemu w środowisku szkolnym;
- Doskonali swój warsztat we współpracy z grupą, doskonali kompetencje w zakresie udzielania informacji zwrotnych, przekazywania opracowanych treści, doskonali sztukę autoprezentacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Kwiatkowska, A., Grzymała-Moszczyńska, H. (2010). Psychologia międzykulturowa. W: Strelau, J., Doliński, D. Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2. Gdańsk: GWP.
2. Weigl B., Maliszkiewicz B. (red.) (1998) Inni to także my. Mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi. Program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej. GWP, Gdańsk
Literatura uzupełniająca:
Matsumoto, D, Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: