Zastosowanie statystyki w badaniach społecznych 20-3F-ZSB
Podczas zajęć studneci będą przeprowadzali analizy na danych - od opisu statystycnego na danych hipotetycznych (w celu ćwiczenia zastosowanie wzorów), po analizy na danych empirycznych, i interpretować uzyskane wyniki. W drugiej części zajęć, studenci poznają zasady wnioskowania statystycznego (testowania hipotezy zerowej), testowania różnic pomiędzy średnimi i przewidywania za pomocą równania regresji. Znajomość prezentowanych podczas zajęć wzorów będzie obowiązkowa na kolokwiach, jak również umiejętnosć interpretacji uzyskanych wyników.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2016Zn: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych.
Zna statystyki opisowe pojedynczej zmiennej i miary opisowe zależności pomiędzy zmiennymi w stopniu pozwalającym na samodzielne przeprowadzenie obliczeń.
Wie na czym polegają różnice pomiędzy opisem zależności i testowaniem zależności stopniu pozwalającym na krótką ustną i pisemną wypowiedź.
Rozumie pojęcie standaryzacji – celowości i mechanizmów przeprowadzenia.
Zna podstawy rachunku prawdopodobieństwa i wybrane rozkłady zmiennych losowych w stopniu pozwalającym je zdefiniować i rozróżnić.
Zna testy istotności różnic i warunki ich zastosowania (chi2, t, F versus parametryczne i nieparametryczne). Zna założenia do poszczególnych testów.
Wie na czym polega badania zależności liniowych. Zna dwie analizy (korelacje i regresję liniową).
Umiejętności
Umie dobrać odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, zweryfikować założenia, wybrać metody parametryczne lub nieparametryczne, przeprowadzić, zinterpretować i zapisać zgodnie ze standardami APA.
Umie obliczyć (w programie statystycznym ale także ze wzoru) i zinterpretować miary chi2, t i F, miary wielkości efektu, poziom istotności.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.
Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych.
Kryteria oceniania
Prace domowe, kolokwia - uzyskanie powyżej 51% możliwych punktów
Literatura
Lektura obowiązkowa:
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN
Lektura uzupełniająca:
Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.
Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: