Umiejętności pomagania 20-3F-UPO
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu:
• Zachowania werbalne i niewerbalne pomocne oraz utrudniające
• Cechy osób skutecznie pomagających (samoświadomość, samoocena, wiedza, umiejętności, zainteresowania, wartości i przekonania)
• Cechy związane z klientem
2. Umiejętności komunikacyjne
• Postrzeganie przekazów niewerbalnych
• Słuchanie przekazów werbalnych (przekazy słowne poznawcze i afektywne)
• Reagowanie pomagającego (werbalne i niewerbalne)
• Pogłębianie uzyskanych informacji
3. Budowanie relacji i ustalanie celów pomocy
• Relacja pomagania (zależność vs niezależność, poczucie zaufania vs nieufność)
• Postawienie hipotez i ich weryfikacja (definiowania problemu dla celu pomocy)
• Ustalanie wspólnego celu spotkań
• Kontrakt
4. Praca z oporem
5. Sytuacje trudne w procesie pomagania. Aspekty etyczne.
6. Zajęcia kończące i podsumowujące: udzielenie informacji zwrotnych; kolokwium - test wiadomości; ewaluacja zajęć
W cyklu 2020Z:
1. Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: |
W cyklu 2020Zn:
Czynniki sprzyjające skutecznemu pomaganiu: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Definiuje i charakteryzuje czynniki służące skutecznemu pomaganiu, tj. techniki werbalnego reagowania, cechy osoby pomagającej i wspomaganej.
Umiejętności
Podejmuje i planuje zachowania pomocowe adekwatnie do potrzeby osoby wspieranej oraz zgodnie z zasadami etycznymi.
Kompetencje społeczne
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności.
Posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji pomagania.
Kryteria oceniania
Stosowane metody kształcenia: praca warsztatowa, odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, praca indywidualna, analiza materiału filmowego
WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
obecność i aktywność na zajęciach
test wiadomości – zalicza 60% poprawnych odpowiedzi
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Drat-Ruszczak, K., Drążkowska-Zielińska, E. (red.) (2005). Podręcznik pomagania. Warszawa: Academica, Wyd. SWPS. (rozdziały I, II, III, IV, V)
Okun, B. F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP (rozdziały I, II, III, IV)
Sztander, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa: Instytut Psychologii zdrowia PTP.
Literatura uzupełniająca:
Egan G . (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Zabłocka-Żytka, L., Hintze, B., Sokołowska, E., Kluczyńska, S. (2011). Ćwiczenia z podstawowych umiejętności pomagania. W: B. Weigl, (red.) Psychologia rozwoju i podstawy pomagania. Teoria – ćwiczenia – praktyka (s. 91-162). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
Knapp, H. (2009). Komunikacja w terapii. Warszawa: WNPWN
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Linki do zespołów w aplikacji MS Teams: Stosowane metody kształcenia: praca warsztatowa, odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, praca indywidualna, analiza materiału filmowego Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Linki do zespołów w aplikacji MS Teams: Stosowane metody kształcenia: praca warsztatowa, odgrywanie psychodram ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności pomagania poprzez przyjmowanie roli osoby pomagającej oraz osoby przyjmującej pomoc, praca w małych grupach, praca indywidualna, analiza materiału filmowego Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: