Specjalności psychologiczne w praktyce 20-3F-SPP
Rodzaje i charakterystyka specjalności w psychologii. Wybrane regulacje prawne dotyczące pracy psychologa. Psycholog praktyk czy teoretyk? Badania naukowe w obszarze psychologii.
Psycholog klinicysta i terapeuta. Obszar zastosowań psychologii klinicznej człowieka dorosłego. Diagnoza zaburzeń zdrowia psychicznego i pomoc psychologiczna. Psycholog jako interwent.
Psycholog w obszarze wsparcia dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych.
Psycholog w obszarze rodziny. Zapobieganie zachowaniom problemowym wśród dzieci i młodzieży.
Psycholog w szkole. Wspieranie rozwoju i edukacji w środowisku szkolnym. Współpraca z nauczycielami i placówkami oświatowymi.
Psychologia pracy i doradztwa zawodowego. Psycholog w biznesie, reklamie, rekrutacji, trener, szkoleniowiec, couch.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada rozszerzoną wiedzę o psychologii w jej miejscu w systemie nauk, zna jej powiązania z innymi naukami oraz sferami życia społecznego.
Ma pogłębioną wiedzę o zastosowaniach umiejętności psychologicznych w praktyce klinicznej, działaniach profilaktycznych i interwencyjnych.
Umiejętności
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy możliwości jej zastosowania w praktyce;
Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności psychologicznej sposób postępowania w dziedzinach praktycznych;
Potrafi zastosować zasady etyki zawodu psychologa w praktyce.
Kompetencje społeczne
Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznych.
Odznacza się odpowiedzialnością i zna zasady związane z kierowaniem się dobrem osób korzystających z usług psychologicznych.
Kryteria oceniania
Egzamin testowy na ocenę, test jednokrotnego wyboru - 20 pytań, zalicza 60% poprawnych odpowiedzi
Literatura
PODSTAWOWA
1. Cierpialkowska, L., Sęk, H. (2016), Psychologia kliniczna, Warszawa, PWN, r. 6
2. Stemplewska Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWP. r. 1
3. Kendall, P. (2012) Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji.Techniki terapeutyczne dla profesjonalistów i rodziców, rozdział 2 i 3
4. Cialdini, R. (2016). Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego. Gdańska: GWP r. 11 i 12
5. Janicka, Liberska (2014) psychologia rodziny. Warszawa, PWN, r. 1 i 4 Warszawa: PWN
UZUPEŁNIAJĄCA
1. Badura-Madej, W. (red.) (1996). Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Kraków: Interart.
2. Birchwood, M., Jackson, C. (2006) Schizofrenia, GWP.
3. Cave, S. (2005) Terapie zaburzeń psychicznych. Gdańsk, GWP
4. Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz.U. 2001 nr 73 poz. 763)
W cyklu 2020Zn:
PODSTAWOWA UZUPEŁNIAJĄCA |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Wykład jest realizowany w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem zajęć. Poniżej link do platformy Teams. Student po dołączeniu do zespołu staje się słuchaczem wykładu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a57296109e5de42a89dbf02fc1d8f7215%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2e87ebd1-1126-4365-97f0-64c9bca1a96b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 W przypadku kontynuacji kształcenia zdalnego egzamin będzie prowadzony z użyciem platformy Forms w uprzednio uzgodnionym terminie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: