Seminarium badawcze 20-3F-SBA
Ogólne treści programowe:
Konsultacje projektów badawczych – metodologia badań
Analiza statystyczna wyników
Styl APA – jak napisać pracę seminaryjną
Jak przygotować prezentację wyników badania
Prezentacja wyników projektów badawczych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna wybrane zagadnienie z zakresu teorii testów (własności pozycji testowych, rzetelność pomiaru i jej szacowanie, trafność pomiaru i jej szacowanie, badanie rozkładu, normalizacja, adaptacja kulturowa testów);
Wie, jak wybrać zmienne, które mogą być przedmiotem pomiaru testowego;
Umiejętności
Potrafi zoperacjonalizować wybrane zmienne;
Umie, przy użyciu pakietu SPSS ocenić parametry pozycji testowych (trudność, moc dyskryminacyjna) oraz rozkładu wyników testowych (skośność, kurtoza);
Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie rzetelności pomiaru testem, zarówno w aspekcie zgodności wewnętrznej jak i stabilności czasowej narzędzia; przy użyciu programu SPSS oszacować zgodność wewnętrzną, standardowy błąd pomiaru oraz półprzedziały ufności stworzonego narzędzia;
Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie trafności pomiaru testem, wykorzystując analizę czynnikową, porównania z wynikami istniejących narzędzi oraz związki między zachowaniem a wynikami testowymi;
Kompetencje społeczne
Ma krytyczną postawę wobec prezentowanych w literaturze psychologicznej parametrów narzędzi standardowych;
Sposób pomiaru
Wygłoszenie prezentacji na forum grupy (zadanie realizowane w 4- osobowych grupach)
Przygotowanie wstępnej puli pozycji testowych
Raport pisemny
Kryteria oceniania
Sposób pomiaru efektów kształcenia:
Przeprowadzenie zaplanowanego badania;
Przygotowanie raportu z wyników badania zgodnie ze standardami;
Przygotowanie prezentacji PowerPoint z przeprowadzonego badania i prezentacja na forum grupy.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Bedyńska, S. i Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Bedyńska S. i Książek, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczne wykorzystanie modeli regresji i modelowania strukturalnego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Brzeziński, J. (2011). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Ferguson, T. i Takane, Y. (2009). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
Dodatkowo: Literatura dopasowana do specyfiki podejmowanego obszaru seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: