Psychometria 20-3F-PSM
Spotkanie 1. Zajęcia organizacyjne. Zadanie: podział na zespoły, wybór zmiennych, wybór tematu teoretycznego, przygotowanie szkicu wstępu teoretycznego
Spotkanie 2. Tworzenie testu.
Spotkanie 3. Formalne i mniej formalne własności pozycji testowych, formaty odpowiedzi. Badanie rozkładu wyników.
Spotkanie 4. Czynniki zniekształcające wyniki testowe. Omówienie wybranych zmiennych i przygotowanych szkiców.
Spotkanie 5. Szacowanie rzetelności skal oraz wyznaczanie standardowych błędów pomiaru – przypomnienie.
Spotkanie 6.Metody ocena trafności testów – porównywanie z wynikami innych narzędzi, analiza różnic międzygrupowych
Spotkanie 7. Ocena trafności wewnętrznej stworzonych narzędzi przez sędziów kompetentnych – praca w zespołach nad narzędziami kolegów
Spotkanie 8. Trafność pomiaru testem a etyka diagnozy stawianej z jego użyciem.
Spotkanie 9. Analiza czynnikowa jako metoda szacowania trafności pomiaru
Spotkanie 10. Normalizacja.
Spotkanie 11. i 12.Indywidualne konsultacje dla poszczególnych grup
Spotkanie 13. Adaptacja kulturowa testów i ich tłumaczenie z języków obcych
Spotkanie 14. i 15. Prezentacje gotowych narzędzi
W cyklu 2020Z:
Praca z uczestnikami zajęć dla przedmiotu Psychometria przygotowana jest w taki sposób, aby w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej, student mógł zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi psychometrii, z jakimi powinni zapoznać się studenci w trakcie studiów psychologicznych. Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021, zgodnie z zarządzeniem Rektora APS, prowadzone są w formie zdalnej (MS TEAMS). W uwagach (poniżej) wpisane zostają linki do MS TEAMS do poszczególnych grup ćwiczeniowych. Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym. Należy o odpowiedniej porze dołączyć do zespołu. Nie ma możliwości przepisywania się między grupami - takie działanie jest możliwe po uzgodnieniu z Kierownictwem Studiów. Nie ma możliwości odrabiania zajęć z inną grupą z uwagi na charakter warsztatowy zajęć. |
W cyklu 2020Zn:
Praca z uczestnikami zajęć dla przedmiotu Psychometria przygotowana jest w taki sposób, aby w trakcie zajęć i w ramach pracy własnej, student mógł zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi psychometrii, z jakimi powinni zapoznać się studenci w trakcie studiów psychologicznych. Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021, zgodnie z zarządzeniem Rektora APS, prowadzone są w formie zdalnej (MS TEAMS). W uwagach (poniżej) wpisane zostają linki do MS TEAMS do poszczególnych grup ćwiczeniowych. Zajęcia prowadzone są w czasie rzeczywistym. Należy o odpowiedniej porze dołączyć do zespołu. Nie ma możliwości przepisywania się między grupami - takie działanie jest możliwe po uzgodnieniu z Kierownictwem Studiów. Nie ma możliwości odrabiania zajęć z inną grupą z uwagi na charakter warsztatowy zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2016Zn: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna wybrane zagadnienie z zakresu teorii testów (własności pozycji testowych, rzetelność pomiaru i jej szacowanie, trafność pomiaru i jej szacowanie, badanie rozkładu, normalizacja, adaptacja kulturowa testów);
Wie, jak wybrać zmienne, które mogą być przedmiotem pomiaru testowego;
Umiejętności
Potrafi zoperacjonalizować wybrane zmienne;
Umie, przy użyciu pakietu SPSS ocenić parametry pozycji testowych (trudność, moc dyskryminacyjna) oraz rozkładu wyników testowych (skośność, kurtoza);
Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie rzetelności pomiaru testem, zarówno w aspekcie zgodności wewnętrznej jak i stabilności czasowej narzędzia; przy użyciu programu SPSS oszacować zgodność wewnętrzną, standardowy błąd pomiaru oraz półprzedziały ufności stworzonego narzędzia;
Potrafi zaplanować i przeprowadzić badanie trafności pomiaru testem, wykorzystując analizę czynnikową, porównania z wynikami istniejących narzędzi oraz związki między zachowaniem a wynikami testowymi;
Kompetencje społeczne
Ma krytyczną postawę wobec prezentowanych w literaturze psychologicznej parametrów narzędzi standardowych;
Sposób pomiaru
Wygłoszenie prezentacji na forum grupy (zadanie realizowane w 4- osobowych grupach)
Przygotowanie wstępnej puli pozycji testowych
Raport pisemny, prezentacja
Kryteria oceniania
Opracowanie - indywidualnie lub w maksymalnie czteroosobowym zespole diagnostycznego narzędzia standardowego, zbadanie jego właściwości psychometrycznych oraz przygotowanie raportu z realizowanego projektu.
Literatura
, K, (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press.Fronczyk
Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
Ferguson, G.A., Takane, Y. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zawadzki, B. (2006). Kwestionariusze osobowości. Strategie i procedura konstruowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Brzeziński, J. (2005). Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2020Z:
Podręcznik główny, obowiązkowy, do pracy teoretycznej i przygotowania raportu z prowadzonych badań: Fronczyk, K., (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Podręczniki rozszerzające: Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. |
W cyklu 2020Zn:
Podręcznik główny, obowiązkowy, do pracy teoretycznej i przygotowania raportu z prowadzonych badań: Fronczyk, K., (2009). Psychometria – podstawowe zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press. Podręczniki rozszerzające: Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
LINKI DO ZESPOŁU W MS TEAMS GRUPA 1: GRUPA 2: GRUPA 3: nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności): liczba godzin kontaktowych - 15 h - 1 pkt. ECTS |
W cyklu 2020Zn:
metody kształcenia: omówienie zagadnień metodą wykładu LINKI DO ZESPOŁU W MS TEAMS GRUPA 1: GRUPA 2: GRUPA 3: nakład pracy studenta (szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności): liczba godzin kontaktowych - 15 h - 1 pkt. ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: