Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku 20-3F-PRD1
Treści programowe realizowane w czasie zajęć
Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną Co stanowi o dobrym kontakcie, wskaźniki oporu, charakterystyka i znaczenie oporu w różnych paradygmatach.
Sposoby postępowania z oporem.
Zasady zawierania kontraktu diagnostycznego. Recypatia – rola i znaczenie, pytania i wątpliwości dotyczące decyzji kontraktowych.
Narzędzia diagnostyczne Omówienie mini obserwacji, ze zwróceniem uwagi na słabe i mocne strony. Przygotowanie do spotkania na którym osoba badana ma wypełnić techniki diagnostyczne. Przypomnienie interesujących nas technik oraz omówienie warunków przebiegu badania.
Wybrane nurty psychologiczne Przypomnienie wybranych nurtów psychologicznych - wprowadzenie do interpretowania materiału zebranego z wykorzystaniem różnych technik psychologicznych w kontekście wybranego nurtu psychologii osobowości.
Studium przypadku Omówienie czym jest studium przypadku w praktyce klinicznej. Założenia metodologiczne. Prezentacja schematu opracowania studium przypadku. Miejsce studium przypadku w psychologii klinicznej.
Przygotowujemy się do przeprowadzenia wywiadu Interpretacja danych uzyskanych z użyciem różnych technik psychologicznych, tworzenie hipotez, które mają być weryfikowane w wywiadzie. Obszary pytań w wywiadzie psychologicznym.
Podstawy prowadzenia wywiadu ukierunkowanego. Strategie pracy z oporem.
Zjawiska psychologiczne występujące w kontakcie diagnostycznym. Formułowanie hipotez diagnostycznych na podstawie wskaźników. Przygotowanie planów wywiadów. W 4-5 osobowych grupach sprawdzana jest zasadność poszczególnych hipotez oraz adekwatność planu wywiadu.
Omówienie przykładów na forum w celu weryfikacji poprawności metodologicznej.
Konsultacje planów wywiadów przygotowanych przez studentów z prowadzącym zajęcia.
Zjawiska w psychoterapii Omówienie zjawisk w psychoterapii – ich zdefiniowanie i operacjonalizacja. Omówienie procesów psychologicznych związanych z sytuacją badania. Wszelkie trudności, własne emocje, przeciwprzeniesienie studentów w dotychczasowych kontaktach z klientami.
Interpretacja zebranych danych i omówienie wybranych treści z przeprowadzonych wywiadów Omówienie doświadczeń z przeprowadzonych wywiadów.
Praca z fragmentami transkrypcji i wybranymi przez studentów danymi obserwacyjnymi. Praca z wybranymi fragmentami studenckich wywiadów. Konsultacje planów informacji zwrotnych w małych grupach.
W cyklu 2020Z:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć Charakterystyka dobrego kontaktu z osobą badaną. |
W cyklu 2021Z:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć |
W cyklu 2021Zn:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć |
W cyklu 2022Z:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć |
W cyklu 2022Zn:
Treści programowe realizowane w czasie zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Zn: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student, który zaliczył przedmiot:
rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne;
ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych dotyczących postępowania diagnostycznego;
Umiejętności
Student, który zaliczył przedmiot:
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, również w kontekście różnych teorii osobowości;
posiada na poziomie podstawowym umiejętności aktywnego słuchania potrzebne do przeprowadzenia wywiadu psychologicznego;
posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w zakresie podstawowych właściwości osobowościowych;
Kompetencje społeczne
Student, który zaliczył przedmiot:
odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu procesu diagnostycznego;
przestrzega zasad etyki dotyczących prowadzenia procedur diagnostycznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji wywiadu diagnostycznego;
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu stanowi jakość studium przypadku osoby badanej opracowane przez każdego uczestnika kursu, jakość analizy informacji uzyskanych z użyciem technik diagnostycznych i analizy danych zebranych w przebiegu wywiadu ukierunkowanego na weryfikacje postawionych hipotez.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Stemplewska, K., Krejtz, K. (2005). Wywiad psychologiczny. (cz. 1 i 2). Wywiad jako spotkanie z człowiekiem. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa.
Literatura uzupełniająca:
Fengler, J.(2001). Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej. Gdańsk: GWP
Grzesiuk, L. (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. Tom I. Warszawa: ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury.
Stewart, J. (2008). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.
W cyklu 2020Z:
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. |
W cyklu 2021Z:
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. |
W cyklu 2021Zn:
Corey, G. (2001). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwa. |
W cyklu 2022Z:
Lektury obowiązkowe (fragmenty wybrane przez prowadzącego grupę): Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2022Zn:
Lektury obowiązkowe (fragmenty wybrane przez prowadzącego grupę): Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
LINKI do zespołów w TEAMS: "20/21 ST gr 4 Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku" Metody i kryteria oceniania w trybie pracy zdalnej Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2020Zn:
Metody i kryteria oceniania w trybie pracy zdalnej Stosowane metody kształcenia: Kryteria oceniania: jakość wykonania poszczególnych zadań, jakość pracy zaliczeniowej, terminowość przesyłania poszczególnych zadań terminowość pracy zaliczeniowej Nakład pracy studenta (w godzinach dydaktycznych): Linki do Teams: gr2 - prowadząca dr Gawrych gr. 3- prowadząca mgr Jarmakowicz gr.4- prowadząca dr Gawrych |
W cyklu 2021Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 4 ECTS: |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 4 ECTS: |
W cyklu 2022Z:
METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 4 ECTS: |
W cyklu 2022Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: Nakład pracy studenta 4 ECTS: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: