Proces diagnozy psychologicznej. Studium przypadku 20-3F-PRD
1. Diagnoza psychologiczna
- wyjaśnienie terminu,
- podstawy teoretyczne diagnozy,
- diagnoza a zawód psychologa,
- rodzaje/ modele/ podejścia
2. Etapy diagnozowania
Źródła danych diagnostycznych wg Cattela; model Bartona; model Fiske’go; charakterystyka wskaźników diagnostycznych
3. Diagnoza oparta na dowodach empirycznych (EBA)
4. Umiejętności i kompetencje w diagnozowaniu
- kontekst społeczno – kulturowy
- etyka w badaniu
5. Prowadzenie wywiadu psychologicznego
6. Obserwacja jako metoda diagnozy psychologicznej
7. Badanie technikami kwestionariuszowymi i technikami projekcyjnymi
8. Wybrane problemy selekcji; selekcja a modyfikacja; reguły decyzyjne.
Opracowywanie raportu diagnostycznego.
Diagnozowanie jako sytuacja komunikacyjna; funkcje komunikowania.
9. Orzeczenia i opinie psychologiczne – analiza przygotowanych diagnoz psychologicznych.
10. Kolokwium końcowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student, który zaliczył przedmiot:
rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne;
ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych dotyczących postępowania diagnostycznego;
Umiejętności
Student, który zaliczył przedmiot:
ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, również w kontekście różnych teorii osobowości;
posiada na poziomie podstawowym umiejętności aktywnego słuchania potrzebne do przeprowadzenia wywiadu psychologicznego;
posiada umiejętność diagnozy psychologicznej, w zakresie podstawowych właściwości osobowościowych;
Kompetencje społeczne
Student, który zaliczył przedmiot:
odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu procesu diagnostycznego;
przestrzega zasad etyki dotyczących prowadzenia procedur diagnostycznych; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem w sytuacji wywiadu diagnostycznego;
Literatura
1. Paluchowski, W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
2. Paluchowski, W. J. (2007). Proces, narzędzia, standardy. Warszawa: WAiP.
3. Stemplewska-Żakowicz, K., Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej (s. 23-92). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP.
4. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009) Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdansk: GWP.
5. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: WAiP - Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
6. T. Szustrowa, 1991, Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacje, Wydawnictwa UW, Warszawa.
7. Ziemski S. (1973). Podstawy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza powszechna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: