Psychologia osobowości 20-3F-POS
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:
Czym zajmuje się psychologia osobowości i co ją charakteryzuje
Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:
- klasycznej teorii psychoanalitycznej S. Freuda
- psychologii analitycznej C.G. Junga
- psychologii indywidualnej A. Adlera
- teorii psychospołecznych E. Fromma, K. Horney, H. S. Sullivana
- teorii relacji z obiektem i psychodynamicznych teorii self
- psychologii ego
- teorii E. Eriksona
- personologii H. Murray’a
- koncepcji humanistycznych C. Rogersa i A. Maslowa
- teorii warunkowania sprawczego B. F. Skinnera
- teorii społecznego uczenia się A. Bandury
Socjobiologia i teoria opanowania trwogi
Współczesne koncepcje ja
Narracyjna psychologia osobowości D. McAdamsa
Współczesne próby formułowania integracyjnych modeli osobowości w tym:
- pięcioczynnikowa teoria P.T. Costy i R.R. McCrae’a
- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals
- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody
- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona
- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka
Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)
Ćwiczenia sa uzupełnieniem wykładu i okazją do dyskusji na temat zastosowania poznawanych teorii w praktyce. Tematyka ćwiczeń obejmuje:
- teorie socjobiologiczne
- teorie uczenia się
- teorie czynnikowe
- teorie analityczne i psychospołeczne
- teorie relacji z obiektem, teorie przywiązania
- podejścia poznawczo-fenomenologiczne do osobowości
- humanistyczne spojrzenie na człowieka
- podejście egzystencjalne
- współczesne teorie dotyczące przystosowania i kontekstu kulturowego
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student, który zaliczył przedmiot:
zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny;
ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną;
Umiejętności
Student, który zaliczył przedmiot:
potrafi porównać teorie osobowości, wskazując podobieństwa i różnice między nimi;
dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości;
potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża opisanych zjawisk intrapsychicznych i zachowań;
Kompetencje społeczne
Student, który zaliczył przedmiot:
potrafi przełożyć wiedzę na praktykę, interpretując zjawiska życia społecznego w kontekście poznanych teorii;
Sposób pomiaru
Nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach,
sprawdzanie wykonania prac domowych,
wejściówki z zakresu literatury źródłowej
ocena prezentacji przygotowanych na zajęcia
moderowanie dyskusji na forum,
ocena z egzaminu
Kryteria oceniania
Nadzór nad przebiegiem ćwiczeń w małych grupach,
sprawdzanie wykonania prac domowych,
wejściówki z zakresu literatury źródłowej,
ocena prezentacji przygotowanych na zajęcia,
moderowanie dyskusji na forum,
ocena z egzaminu.
Literatura
Obowiązkowa:
Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Uzupełniajaca:
Gałdowa A. Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Wydawnictwo UJ, 1999.
Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.
Strelau J., Doliński D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. GWP, 2008 (r. 8. ss. 651-764).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: