Psychologia międzykulturowa 20-3F-PMI
Blok I
• Świadomość międzykulturowa
• Model rozwoju wrażliwości międzykulturowej Bennett'a
• Kultura oraz czynników, które na nią wpływają
• Wiedza deklaratywna vs proceduralna
Blok II
• Struktura „ja” w różnych kulturach
• Kolektywizm i indywidualizm vs zależność od pola
Blok III 7h
• Modele teoretyczne opisujące różnice kulturowe: np. Hofstede, Schwartz’a, Hampden-Turner i Trompenaars.
W cyklu 2020Z:
Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod |
W cyklu 2020Zn:
Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod |
W cyklu 2021Z:
Kurs stanowi wprowadzenie do ogólnych teorii i metod |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Potrafi definiować kulturę oraz objaśniać czynniki, które na nią wpływają.
Rozumie czym jest proces akulturacji.
Potrafi scharakteryzować modele i wymiary wyjaśniające różnice międzykulturowe.
Umiejętności
Posiada umiejętność interpretowania różnic kulturowych i ich podłoża.
Kompetencje społeczne
Rozumie mechanizmy współpracy osób wywodzących się z odmiennych kultur.
Kryteria oceniania
Kolokwium – pytania otwarte oraz testowe
Literatura
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN
Matsumoto, D., Juang, L. (2007). Psychologia międzykulturowa. Gdansk: GWP
Nisbett, R. E. (2009). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Smak Słowa
Hampden-Turner, Ch.; Trompenaars, F. (1997). Riding the Waves of Culture. New York: McGraw-Hill
Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE
Hall, E. (1976). Poza kulturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Schwartz, S. H. (2006). As transnational education programmes continue to proliferate, A Theory of Cultural Value Orientations: Explication and Applications. Comparative Sociology, 5/ 2-3, 138-180
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological review, 98(2), 224.
Yamagishi, T., Hashimoto, H., & Schug, J. (2008). Preferences versus strategies as explanations for culture-specific behavior. Psychological Science, 19(6), 579-584.
Schmitt, D. P., Realo, A., Voracek, M., & Allik, J. (2008). Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures. Journal of personality and social psychology, 94(1), 168.
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62. Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej. Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH. Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62. Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej. Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH. Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa. |
W cyklu 2021Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? Nauka, 2, 39-62. Ickiewicz – Sawicka, M., Borkowska, A. (2018). Migration in the light of criminology and psychology: “Win-win” in theory and practice. W: H. Kury i S. Redo (red.) Refugees and Migrants in Law and Policy – Challenges and Opportunities for Global Civic Education (s. 803-833). Springer Verlag. Borkowska, A. (2016). Psychologiczne aspekty migracji w rozwoju dziecka. W: E. Śmiechowska – Petrovskij (red.) Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna uczniów z trudnościami adaptacyjnymi. Kontekst różnic kulturowych i zmiany środowiska edukacyjnego (s. 101-123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW. Borkowska, A. (2016). Stres akulturacyjny a dobrostan. Czy każdy może odnieść migracyjny sukces? W: M. Ickiewicz – Sawicka (red.) Kultura a migracje – stan, wyzwania, perspektywy (s. 67-81). Czeremcha: Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej. Borkowska, A. (2007). Kultura, wsparcie społeczne a subiektywny dobrostan psychiczny. W: J. Dębowski, E. Jarmoch, A. W. Świderski (red.) Bezpieczeństwo człowieka a proces wsparcia społecznego (s. 275-285). Siedlce: Wydawnictwo Naukowe UPH. Nisbett, R. (2015). Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a306e5b80f6bc4e2499f194d193c15c1f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5f7277b6-fbaf-4708-b6da-791cca163842&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 nakład pracy studenta: metody kształcenia: |
W cyklu 2020Zn:
LINK do kanału w MS Teams: nakład pracy studenta: metody kształcenia: |
W cyklu 2021Z:
nakład pracy studenta: metody kształcenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: