Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży 20-3F-PKD1
Podczas wykładów student zdobędzie wiedzę w obszarze istniejących modeli teoretycznych w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, kontrowersji wokół pojęcia normy i patologii, a także pozna rolę i cel diagnozy w psychologii klinicznej, podstawy prowadzenia wywiadu klinicznego oraz narzędzi diagnostycznych i różnych form oddziaływań w konotacji z wiekiem i okresem rozwojowym. Ważnym elementem wykładów jest poznanie symptomatologii zaburzeń psychicznych okresu dzieciństwa i adolescencji, przyczyn ich występowania oraz metod leczenia. Podczas ćwiczeń wiedza ta zostanie pogłębioną o analizę przypadków zaburzeń, metody diagnozowania w oparciu o klasyfikacje diagnostyczne oraz metody leczenia. Zakres tematyczny zajęć obejmuje zagadnienia:
1.Charakterystyka i obszar dziedziny, historia psychologii klinicznej dziecka w Polsce, podstawowe pojęcia.
2. Modele klasyfikacji zaburzeń – omówienie wybranych klasyfikacji.
3. Etiologia zaburzeń dzieci i młodzieży. Patomechanizmy zaburzeń, rola symptomu dla dziecka oraz jego rodziny.
4. Fazy rozwoju dziecka z perspektywy psychologii klinicznej.
5. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych:
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu.
- Zaburzenia hiperkinetyczne.
- Zaburzenia zachowania i zaburzenia opozycyjno-buntownicze, mieszane zaburzenia zachowania, zaburzenia zachowania u młodzieży.
- Zaburzenia lękowe, w tym lęk separacyjny, fobie. Unikanie kontaktów społecznych, mutyzm, tiki etc.
- Zaburzenia po stresie traumatycznym, zaburzenia więzi.
- Zaburzenia nastroju (depresja i CHAD). Próby i mysli samobójcze.
- Zachowania autoagresywne, samookaleczenia, nadużywanie substancji, uzależnienia behawioralne i inne.
6. Diagnoza w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży- proces diagnozy, techniki diagnostyczne, wywiad i obserwacja.
7. Rodzina a dziecko. Dziecko w systemie rodzinnym i społecznym. Dziecko niepełnosprawne lub/i z zaburzeniami w rodzinie.
8. Diagnoza i metody terapeutyczne pracy z dziećmi i młodzieżą.
9. Etyka psychologa dziecięcego.
10.Badania naukowe w obszarze psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. Podsumowanie.
W cyklu 2020Zn:
Podczas wykładów student zdobędzie wiedzę w obszarze istniejących modeli teoretycznych w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, kontrowersji wokół pojęcia normy i patologii, a także pozna rolę i cel diagnozy w psychologii klinicznej, podstawy prowadzenia wywiadu klinicznego oraz narzędzi diagnostycznych i różnych form oddziaływań w konotacji z wiekiem i okresem rozwojowym. Ważnym elementem wykładów jest poznanie symptomatologii zaburzeń psychicznych okresu dzieciństwa i adolescencji, przyczyn ich występowania oraz metod leczenia. |
W cyklu 2020Z:
Celem wykładów jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu psychologii klinicznej, przedstawienie zarówno teoretycznych podstaw, jak i zapoznanie z najczęściej występującymi zaburzeniami psychicznymi, diagnozą tych zaburzeń, objawami i sposobami ich leczenia. Podczas ćwiczeń studenci poznają klasyfikacje zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji, uczą się rozpoznawania objawów, a także metod wspomagania dziecka w systemie rodzinnym i środowisku szkolnym. Dokonują analizy przypadków klinicznych, a także analizują metody pracy z dzieckiem. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna terminologię obowiązującą w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży i jej zastosowanie w dziedzinach pokrewnych.
Zna specyfikę oraz zasady etyczne diagnozy i pomocy psychologicznej skierowanej do dzieci i młodzieży.
Zna obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne i patomechanizm zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego.
Rozumie i poddaje analizie procesy psychologiczne i czynniki mogą wpływać na zakłócenie rozwoju dzieci i młodzieży.
Umiejętności
Określa potencjalne problemy psychologiczne, jakich może doświadczać dziecko i adolescent na kolejnych etapach rozwoju.
Posiada podstawowe umiejętności wnioskowania o rozpoznaniu oraz przyczynach zaburzeń lub problemów psychologicznych na podstawie obserwowanej u dziecka czy adolescenta specyfiki funkcjonowania.
Potrafi określać skutki występowania zaburzeń u dzieci i młodzieży dla funkcjonowania jednostki oraz jej bliższego i dalszego otoczenia.
Kompetencje społeczne
Posiada świadomość specyfiki kontaktu klinicznego z dzieckiem i jego rodzicami.
Jest wrażliwy na problemy i trudności etyczne, jakie może napotkać w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju i problemami psychologicznymi.
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie w formie egzaminu (pytania zamknięte i otwarte), zaliczenie od 60%
Ćwiczenia - oceniana będzie praca grupowa, przygotowanie do zajęć (sprawdzane m.in. przez "wejściówki") oraz aktywność na zajęciach; wymagana jest obecność na zajęciach
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament”.
2. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238).
3. Jablow, M. (2000). Anoreksja, bulimia, otyłość. Gdańsk:GWP.
4. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP.
5. Kmita, G. (2007). Małe dziecko i jego rodzina – z teorii i praktyki wczesnej interwencji psychologicznej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.5 (s.67-105).
6. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: GWP.
7. Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL.
8. Namysłowska, I. (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży.
9. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP.
10. Rola, J. (2001). Depresja u dzieci, Kraków: Wyd.”Impuls”.
11. Święcicka, M. (2003). Problemy psychologiczne dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t. 1.
12. Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Psychologia kliniczna dziecka i rodziny, t.8.
13. Święcicka, M., Zalewska, M. (2005). Problematyka kontaktu w diagnozie i terapii dzieci. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP, t.3
14. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL.
Literatura uzupełniająca:
1. Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka.
2. Biała M. (1994) Teoria zabawy wg. Koncepcji D.W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne 4.
3. Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS.
4. Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.
5. Winnnicot D. Bawienie się. Rozważania teoretyczne. w: Brzezińska A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B. (1995) Dziecko w zabawie i świecie języka.
6. Zalewska, M., Schier, K., (2002) Krewni i znajomi Edypa. Warszawa: Scholar.
W cyklu 2020Zn:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2020Z:
Literatura podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, zgodnie z planem studiów.Link do wykładu na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a959882e413124b2d91b40c5c3e6673f1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d47ab428-95cf-44b8-9a99-a6872aeeeb3b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Egzamin pisemny: test jednokrotnego wyboru próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi. W przypadku prowadzenia egzaminu w formie zdalnej egzamin zostanie przeprowadzony przy użyciu platformy Forms w uzgodnionym wcześniej terminie. Linki do grup ćwiczeniowych: Psychologia kliniczna ćw. gr 1 Psychologia kliniczna ćw gr 2 Psychologia kliniczna ćw gr. 3 |
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Zajęcia odbywają się zgodnie z planem studiów w czasie rzeczwywistym w platformie Teams: Linki do poszczególnych grup ćwiczeniowych: gr ćwiczeniowa III DMPY-PKL 2 gr ćwiczeniowa III DMPY-SPS 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: