Narzędzia diagnozy psychologicznej dziecka 20-3F-NDD1
WYKŁAD - zagadnienia
1. Czym jest diagnoza psychologiczna dziecka?
2. Wywiad i obserwacja jako narzędzia diagnozy dziecka
3. Używanie testów w diagnostyce dzieci i młodzieży
4. Narzędzia diagnozy inteligencji i funkcji poznawczych
5. Narzędzia diagnozy psychopedagogicznej
6. Narzędzia diagnozy trudności emocjonalnych
7. Narzędzia w diagnostyce ADHD i ASD
8. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży
9. Narzędzia diagnozy środowiska rodzinnego
10. Narzędzia diagnostyczne w diagnozie młodzieży
11. Inne narzędzie używane w diagnostyce dzieci i młodzieży
ĆWICZENIA - zagadnienia
1. Metody kwestionariuszowe w diagnostyce dzieci i młodzieży
2. Analiza rysunków dziecka
3. Diagnostyka funkcji poznawczych (m.in. DSR WISC-R, Międzynarodowa Skala Wykonaniowa LEITERA)
4. Metody projekcyjne w diagnostyce dzieci i młodzieży
W cyklu 2020Z:
WYKŁAD - zagadnienia Ćwiczenia |
W cyklu 2020Zn:
WYKŁAD - zagadnienia Ćwiczenia |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży oraz kontekst teoretyczny, na bazie którego powstały.
Zna i rozumie zasady etyczne obowiązujące w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zna specyfikę kontaktu z dzieckiem i podstawowe zasady związane z procesem jego diagnozy.
Umiejętności
Refleksyjnie korzysta z narzędzi diagnostycznych, znać ich ograniczenia i wykorzystać tkwiące w nich możliwości.
Potrafi zaplanować przebieg badania diagnostycznego dobierając odpowiednie narzędzia, biorąc pod uwagę takie czynniki jak wiek dziecka, poziom rozwoju mowy, rozwój psychomotoryczny, postawę wobec badania, zgłaszany problem.
Potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne wybranymi metodami, uwzględniając możliwości i potrzeby oraz opracować ilościowo oraz jakościowo ich wyniki.
Potrafi opracować i zinterpretować wyniki przeprowadzonych osobiście badań diagnostycznych na poziomie analizy ilościowej i jakościowej.
Umie sformułować diagnozę osobowości i poziomu intelektualnego dziecka, wskazując jego mocne i słabe strony. Umie opisać jego funkcjonowanie psychologiczne w podstawowych sferach rozwoju (emocjonalna, społeczna, obraz siebie, temperament, sfera poznawcza itd.) oraz sformułować prognozę w zakresie funkcjonowania osobowości i intelektu badanego dziecka.
Kompetencje społeczne
Umie współpracować zadaniowo w grupie.
Dostrzega i formułuje problemy etyczne w pracy diagnostycznej.
Jest odpowiedzialny w wykonywaniu wyznaczonych zadań.
Dostrzega specyfikę i znaczenie relacji interpersonalnych w kontakcie diagnostycznym.
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie w formie egzaminu (pytania otwarte i zamknięte) - przeprowadzany w formie zdalnej lub stacjonarnej
Ćwiczenia - oceniana będą trzy zadania indywidualne - dwa z nich wymagać będą zaprezentowania na zajęciach. Jedno zadanie będzie miało formę pracy grupowej w trakcie zajęć. Wymagana jest obecność na zajęciach.
Literatura
Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K. (2008). Skala inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R) w praktyce psychologicznej (rozdz. 4, rozdz. 5, rozdz. 6; s. 73-182). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP.
Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat.
Suchańska A., (2007); Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
+ podręczniki do wybranych narzędzi diagnostycznych
W cyklu 2020Z:
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
W cyklu 2020Zn:
Morrison, J., Flegel, K. (2018). Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą. (Wykład: rozdziały 1-3 ; Ćwiczenia: rozdziały 4 – 10). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Naglieri, J.A., Chambers, K.M. (2018) Aspekty psychometryczne i skale używane w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. W: Goldstein, S., Naglieri, J.A., Ozonoff, S. (2017). Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia-standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna (s. 62-135). Gdańsk: GWP. Święcicka, M. (red.) (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny (s. 11-55, 79-165). Warszawa: Wyd. Paradygmat. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca własna studenta, analiza literatury, analiza studium przypadku, ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Link do zespołu TEAMS: Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab09a1287f3f54e76b098cc68a3e61010%40thread.tacv2/conversations?groupId=0eb6af0e-7a8d-48b2-9365-55a879a98f07&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć (ćwiczeń) znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowe |
W cyklu 2020Zn:
Metody kształcenia: wykład, prezentacja, praca własna studenta, analiza literatury, analiza studium przypadku, ćwiczenia praktyczne. Nakład pracy studenta: Zajęcia dydaktyczne odbywają się zgodnie z planem przedstawionym przez Biuro Planowania Kształcenia w aplikacji MS Teams. Link do zajęć (ćwiczeń) znajduje się w odpowiedniej grupie zajęciowe Link do zespołu TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3d5cf6ab90324ba1818844535a883cf0%40thread.tacv2/conversations?groupId=c33d4406-8e75-4f11-a553-b60cb50b9b17&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 gr 1 gr2 gr3 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: