Metody pomocy psychologicznej 20-3F-MPP
WYKŁADY:
Rodzajach zmian jakie są wymagane w różnych formach pomocy psychologicznej: promocji zdrowia psychicznego, rehabilitacji psychospołecznej, interwencji kryzysowej, psychoterapii
ĆWICZENIA:
W tramach poszczególnych bloków zostaną zaprezentowane specyficzne techniki terapeutyczne stosowane różnych metodach pomocy psychologicznej z uwzględnieniem ich oryginalnego podłoża teoretycznego:
-różne techniki terapeutyczne oraz ich psychologiczne podstawy;
- możliwości stosowania w praktyce różnych technik pracy psychologicznej;
-metody pomocy psychologicznej adekwatne do sytuacji osoby potrzebującej pomocy;
Metody treningowe: trening umiejętności społecznych, neuropoznania, poznania społecznego, terapia pozytywna, psychoterapia, metody terapeutyczne osób uzależnionych behawioralnie, terapia osób z problemami seksualnymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student potrafi:
Scharakteryzować rodzaje zmian wymagane w różnych formach pomocy psychologicznej: promocji zdrowia psychicznego, poradnictwie psychologicznym, interwencji kryzysowej, psychoterapii;
Opisać procesy prowadzące do zmiany w poszczególnych metodach pomocy psychologicznej
Wskazać podstawowe narzędzia terapeutyczne potrzebne do uruchomienia zróżnicowanych procesów zmiany;
Wskazać empirycznie potwierdzone czynniki sprzyjające zmianie w różnych metodach pomocy psychologicznej;
Opisać model procesu coachingowego;
Umiejętności
Planować rodzaje zmian i sposoby ich osiągania
Nazywać elementy struktury zajęć psychoedukacyjnych i określać ich przydatność w konkretnej sytuacji życiowej wspomaganych osób;
Zaprojektować i przeprowadzić fragment zajęć psychoedukacyjnych zgodnie z diagnozą potrzeb dziecka;
Zaproponować wskaźniki do ewaluacji skuteczności zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i sprawdzić ich przydatność w trakcie obserwacji nagranego fragmentu zajęć;
Przedstawić i zanalizować przykładowy program profilaktyki/ promocji zdrowia dla wybranej grupy wiekowej;
Przygotować plan treningów wg zasad nurtu behawioralno- poznawczego;
Zaproponować adekwatną do sytuacji pacjenta-klienta metodę pomocy psychologicznej;
Posłużyć się wybranymi narzędziami wykorzystywanymi w coachingu dla ułatwienia procesu zmiany i uczenia się osób;
Odróżnić i zadać pytania z różnych etapów procesu coachingowego;
Sposób pomiaru
Egzamin- test wiadomości;
Zadanie grupowe - posłużenie się gotową diagnozą by dobrać adekwatną metodę wspierania rozwoju dziecka;
Wykonanie zadania indywidualnego - podanie instrukcji, monitorowanie przebiegu i podsumowanie przeprowadzonego fragmentu ćwiczenia;
Wykonanie zadania grupowego - porównanie stworzonego narzędzia obserwacyjnego z już używanymi i sprawdzonymi miarami skuteczności;
Plan treningu- praca pisemna;
Nagranie rozmowy z wykorzystaniem umiejętności coachingowych;
Kryteria oceniania
esej, praca poglądowa.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Obowiązkowa:
Czabała, J. Cz. (2007). Czynniki leczące w psychoterapii.. Warszawa: PWN
Egan G. „Kompetentne pomaganie”
Cierpiałkowska L, Sęk H. (red) Psychologia kliniczna.2016. PWN.
Sawicka M. (2010) Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. Warszawa, Wydawnictwo APS.
Kucharska K,Wilkos E, Sawicka M. Trening Społecznego poznania i neuropoznania. IPiN, 2013.
Czabała, J..Cz. Promocja zdrowia
.Grzesiuk, L (red.) (2005). Psychoterapia. Podręcznik akademicki. T.1-2. Warszawa: ENETEIA
Curwen, B., Palmer, S., Ruddell, P. (2006). Poznawczo-behawioralna terapia krótkoterminowa. Gdańsk: GWP
Galińska, E. (2005). Psychodrama. W: L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki (s. 517-531). Warszawa: ENETEIA
Sawicka M (2010). Znaczenie stylu terapeutycznego w leczeniu osób chorych na schizofrenię. APS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: