Tożsamości zbiorowe w dobie globalizacji i wielokulturowości 20-2S-TZG
Wykład
1. Pojęcie i rodzaje tożsamości zbiorowych.
2. Kultura w dobie globalizacji: Dżihad kontra McŚwiat
3. Migracje i wielokulturowość wyzwaniem dla tożsamości
4. Wzory wielokulturowości we współczesnym świecie
5. Upolitycznienie tożsamości kulturowych: renesans etniczności
6. Fundamentalizm religijny i globalny terroryzm
7. Nowe funkcje państw narodowych?
Ćwiczenia
1. Wielokulturowość w filmie: analiza socjologiczna
2. Tożsamość i kultura wykluczonych na przykładzie subkultury francuskich przedmieść
3. Obyczajowe zderzenie kultur: liberalizm kontra konserwatyzm
4. Dylematy wielokulturowości: kryzys uchodźczy i polska panika moralna
5. Tożsamość etniczna i konflikty etniczne
6. Tożsamość narodowa i nacjonalizm
7. Radykalizacja tożsamości zbiorowych: fenomen Państwa Islamskiego
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie socjologii kultury i nauk o kulturze
Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zjawisk kultury
Posiada wiedzę o relacjach między strukturami, instytucjami i organizacjami społecznymi w skali krajowej i międzykulturowej
Posiada wiedzę o zmianach struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Umiejętności
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska kulturowe
Potrafi analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk kulturowych
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk kulturowych
Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim, w zakresie socjologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją multimedialną i elementami konwersatorium.
Dyskusja i praca w grupach na ćwiczeniach.
Elementy socjologii wizualnej.
Referat z prezentacją multimedialną, kolokwium zaliczeniowe;
pisemny egzamin końcowy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Budyta-Budzyńska Małgorzata, 2010, Socjologia narodu i konfliktów etnicznych. PWN, Warszawa.
2. Bokszański Zbigniew, 2008, Tożsamości zbiorowe. PWN, Warszawa.
3. Castells Manuel, 2009, Siła tożsamości. PWN Warszawa.
4. Fenton Steve, 2007, Etniczność, Wyd. Sic!, Warszawa.
5. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, Łodziński Sławomir (red.), Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki. 2008, Wyd. WUW, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
1. Budakowska Elżbieta, 2005, Tożsamość bez granic. Współczesne wyzwania. Wyd. WUW, Warszawa.
2. Golemo Karolina, Paleczny Tadeusz, Wiącek Elżbieta, Wzory wielokulturowości we współczesnym świecie. 2006, Wyd. UJ, Kraków.
3. Dyczewski Leon (red.), 2005, Kultura grup mniejszościowych i marginalnych. Wyd. KUL, Lublin.
4. Edensor Tim, 2004, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne. Wyd. UJ, Kraków.
5. Aldona Jawłowska (red.), 2001, Wokół problemów tożsamości, Wyd. LTW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: