Socjologia wychowania i edukacji 20-2S-SWE
1.Wprowadzenie do dyscypliny, prekursorzy socjologii edukacji, od socjologii wychowania do socjologii edukacji.
2. Podstawowe pojęcia: socjalizacja, wychowanie, szkoła, oświata, edukacja, system edukacyjny.
3. Edukacja w społeczeństwie przemysłowym: upowszechnienie i biurokratyzacja oświaty.
4.Edukacja w społeczeństwie poprzemysłowym: krytyka modelu biurokratycznego.
5.Teoria funkcjonalistyczna a edukacja.
6.Teoria konfliktu społecznego a edukacja.
7.Teoria interakcjonistyczna a edukacja.
8.Polityka oświatowa i reformy edukacyjne.
9.Koncepcja descholaryzacji społeczeństwa.
10.Koncepcja prywatyzacji oświaty.
11.Decentralizacja oświaty.
12. Nierówności edukacyjne w ujęciu teoretycznym.
13. Nierówności edukacyjne - wyniki badań empirycznych.
14. Przyszłość edukacji - scenariusze przyszłości.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna elementarną terminologię z zakresu socjologii wychowania i edukacji.
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu socjologii.
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w socjologii wychowania i edukacji.
Posiada wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach wychowawczych i edukacyjnych.
Posiada wiedzę o relacjach między strukturami, instytucjami i organizacjami wychowawczymi i edukacyjnymi.
Posiada wiedzę o normach i regułach (społecznych, prawnych, organizacyjnych i moralnych) organizujących struktury i instytucje społeczne wychowawcze i edukacyjne i o rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
Umiejętności
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska w zakresie wychowania i edukacji.
Potrafi analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk wychowawczych i edukacyjnych.
Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Posiada umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim, w zakresie socjologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Feinberg W., Soltis J. "Szkoła i społeczeństwo" WSiP, Warszawa 2000
Friedman M. "Wolny wybór", rozdział 8 "Co się dzieje z naszymi szkołami", Sosnowiec 2008
Illich I. "Odszkolnić społeczeństwo", rozdział 2 "Fenomenologia szkoły", wyd. Bęc zmiana, Warszawa 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: