Sport, kibice i media 20-2S-SKM
Celem kursu jest przybliżenie roli sportu we współczesnym społeczeństwie, poznanie i próba zrozumienia fenomenu kibicowania sportowego (zwłaszcza futbolowego) i subkultury kibiców oraz zdobycie przez słuchaczy dodatkowych kompetencji analitycznych poszerzających warsztat socjologiczny.
Treści programowe:
1. Definiowanie sportu.
2. Sport nowożytny i jego historia.
3. Historia kibicowania.
4. Kultura kibicowania w Polsce.
5. Sport a media: wpływ relacji wydarzeń sportowych na Wielkie Imprezy Sportowe.
6. Sport a media: sport pod media? Przypadek angielskiej Premiership.
7. Kibicowanie jako religia.
8. O konsumowaniu sportu i roli mediów w kibicowaniu konsumenckim.
9. Kibice i panika moralna: geneza stereotypu kibica.
10. Nowe wzory kibicowania: kibicowanie przez media.
11. Polityka państwa wobec kibiców.
12. Jak badać kibiców? Kibice jako grupa zamknięta.
13. Jak badać kibiców? Ilościowe ujęcia zjawiska.
13. Jak badać sport w mediach? Analiza dyskursu.
14. Przemoc stadionowa – chuligani piłkarscy.
W cyklu 2020L:
Celem kursu jest przybliżenie roli sportu we współczesnym społeczeństwie, poznanie i próba zrozumienia fenomenu kibicowania sportowego (zwłaszcza futbolowego) i subkultury kibiców oraz zdobycie przez słuchaczy dodatkowych kompetencji analitycznych poszerzających warsztat socjologiczny. Program zajęć: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1. K_W01 Student/-ka ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu
socjologii sportu w systemie nauk społecznych, jej powiązaniach
z innymi dyscyplinami i subdyscyplinami naukowymi oraz
specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
2. K_W04 Ma zawansowaną wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i
organizacjach społecznych (kulturowych, politycznych,
prawnych, ekonomicznych i medycznych) związanych z
obszarem sportu funkcjonujących w wymiarze regionu i w skali
lokalnej.
3. K_W05 Zna metody i narzędzia stosowane w socjologii sportu, w tym
techniki pozyskiwania danych pozwalające na prowadzenie badań
empirycznych.
Umiejętności
1. K_U01 Student/-ka potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu socjologii
sportu oraz pozyskane z wiarygodnych źródeł dane do
identyfikowania i krytycznego analizowania procesów i zjawisk
społecznych związanych ze sportem.
2. K_U03 Posiada umiejętność przygotowania, zgodnie z przyjętymi w
socjologii standardami, wystąpień ustnych i prac pisemnych.
3. K_U04 Potrafi komunikować się z różnymi odbiorcami z użyciem
specjalistycznej terminologii; umie merytorycznie argumentować
i formułować wnioski w debacie.
Kompetencje społeczne
1. K_K02 Student/-ka jest gotowy/-a do podejmowania wyzwań
badawczych, wykazuje aktywność, angażuje się w pracę
badawczą na rzecz środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się z zakresu wiedzy sprawdzane są poprzez zaliczenie na ocenę w formie prezentacji w aplikacji MS Forms, albo w formie prezentacji na uczelni - w zależności od sytuacji epidemicznej.
Literatura
Nosal, Przemysław (2015) Społeczne ujęcie sportu. (Trudne) definiowanie zjawiska i jego dyskurs. „Przegląd Socjologii Jakościowej”,t. 11, nr 2, s. 16‒38
Peisert, Arkadiusz (2013) Socjogeneza sportu według Norberta Eliasa, w: Kossakowski, R; Stachura, K.; Strzałkowska, A.; Żadkowska, M. (red.). „Futbol i cała reszta. Sport w perspektywie nauk społecznych”. Pszczółki: Wydawnictwo Orbis Exterior, s.37-46.
Lenartowicz, Michał (2012) Klasowe uwarunkowania sportu z perspektywy teoretycznej Pierre’a Bourdieu. „Kultura i społeczeństwo”, 3(56), 51-74.
Kopecka-Piech, Katarzyna (2012). Sport – od medialnego zapośredniczenia do mediatyzacji. „Kultura i Edukacja”, 3, s. 243-257.
Włoch, Renata (2017) Globalne przez narodowe: Euro 2012 w Polsce. Warszawa: DELab UW, s. 181-196.
Sahaj Tomasz (2007) Fani futbolowi. Historyczno-społeczne studium zjawiska kibicowania. Poznań: AWF, 17-42.
Antonowicz, Dominik; Wrzesiński, Łukasz, (2009). Kibice jako wspólnota niewidzialnej religii, „Studia Socjologiczne” nr 1/2009 ss. 115-142.
Grodecki, Mateusz (2018) Życie po meczu. Formy wykorzystania kapitału społecznego kibiców piłkarskich w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo UW, s. 92-124.
Antonowicz, Dominik; Kossakowski, Radosław; Szlendak, Tomasz (2011) Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. Studia Socjologiczne 3(202): 113–139.
Grodecki, Mateusz; Antonowicz, Dominik; (2015). Zachodni wiatr wieje... Polscy kibice i polityka modernizacji kraju w latach 1989-2012, w: „Modern Football a świat kibiców. Interdyscyplinarne studia nad kulturą futbolu”, Radosław Kossakowski, Jakub Kurowski, Jakub Nowakowski (red.), Orbis Exterior, Pszczółki, s. 199-226.
Woźniak, Wojciech (2013) O użyteczności koncepcji paniki moralnej jako ramy analitycznej w badaniach przemocy okołofutbolowej, w Kossakowski R. i in. „Futbol i cała reszta”. Pszczółki: Wydawnictwo Orbis Exterior.
Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz (2012). Duszący dym odpalonych rac. O wyzwaniach w etnografii subkultury kibiców piłkarskich, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, Tom VIII, nr 3, 6-29.
Uwagi
W cyklu 2020L:
Link do zespołu w MS Teams (dołączenie do zespołu odbywa się za pomocą kodu przesłanego przez koordynatora na pocztę APS): Metody dydaktyczne na czas nauczania zdalnego: Konwersatorium online, dyskusja na żywo, analiza case study. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: