Pamięć społeczna i sztuka w przestrzeni publicznej 20-2S-PAS
Zajęcia mają na celu zainteresowanie studentów nieustannie rozwijanym, niezwykle dynamicznym obszarem nauki jakim są dziś bardzo popularne, interdyscyplinarne badania nad pamięcią. W ramach kursu najpierw uczestnicy zapoznają się z podstawową terminologią stosowaną na tym polu (pamięć zbiorowa, pamięć społeczna, pamięć autobiograficzna, lieux de memoire , genius loci i in). Potem poznają charakterystyczne dla tej dziedziny metodologie i narzędzia (wywiad biograficzny, wywiad tematyczny itd.). W końcu, w oparciu o zarysowane ramy funkcjonowania i realizowania badań nad pamięcią w obszarze nauk humanistycznych zetkną się z różnorodnymi sposobami odwoływania się i interpretowania tego rodzaju narracji, jakie nieustannie pojawiają się na polu kultury współczesnej, a przede wszystkim w obszarze sztuki realizowanej w przestrzeni publicznej. Jak artyści reprezentujący rozmaite dziedziny sztuki współczesnej podchodzą dziś do tematu pamięci społecznej? W jaki sposób dokonują reinterpretacji tego obszaru życia społecznego? W jakim celu? Dla kogo? To tylko kilka z przykładowych pytań, na które w oparciu o wskazaną literaturę oraz wybór różnego rodzaju realizacji postaramy się razem ze studentami odpowiedzieć podczas dyskusji na wykładach. Poznając koncepcje dzieł zrealizowanych w różnych obszarach geopolitycznych, charakteryzujących się odmienną kulturą i innym podejściem do polityki historycznej nie tylko danego kraju czy regionu, ale przede wszystkim danej społeczności, spróbujemy nakreślić, czym różni się strategia artystów tworzących realizacje, które wpisują się np. w naturalny krajobraz Norwegii czy pejzaż Berlina od prac powstałych na polskich placach czy brytyjskich alteriach? Jaki obraz przeszłości kreują tego rodzaju kompozycje? Jaki wpływ wywiera taki a nie inny model postrzeganie czasu minionego na teraźniejszość, w tym przede wszystkim na tożsamość i funkcjonowanie danej wspólnoty? Co przywracane jest do życia a co wymazywane? Dlaczego? W ten sposób, poprzez analizę na wykładach rozmaitych strategii odczytywania pamięci społecznej przez artystów podejmiemy próbę zweryfikowania, na czym polega dziś rola sztuki w modelowaniu tego obszaru życia społecznego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, w krajach Europy Środkowej.
Posiada wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych i medycznych) i ich elementach w wymiarze regionu; rozumie historyczną genezę współczesnych zjawisk, problematykę mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych i wielokulturowości regionu (Europa Środkowa).
Posiada wiedzę o relacjach między strukturami, instytucjami i organizacjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej (Europa Środkowa).
Umiejętności
Nabył umiejętność przygotowania spełniających uznane standardy wystąpień ustnych w języku polskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i technik.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację wykorzystując nabytą wiedzę dotyczącą historii, kultury i procesów społecznych zachodzących w Europie Środkowej.
Kompetencje społeczne
Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, samodzielnie wyszukując materiały do prezentacji i czytając wybrane lektury.
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Metody kształcenia Nakład pracy studenta Liczba ECTS: 1 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: