Różnice międzykulturowe 20-2F-RMI1
Wykłady:
1. Jawne i ukryte różnice międzykulturowe
2. Postrzeganie różnic, filtry kulturowe i kompetencje międzykulturowe
3. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia
4. Komunikacja międzykulturowa: werbalna i niewerbalna
5. Kultury niskiego i wysokiego kontekstu
6. Kultura zachodnia vs wschodnia: orientalizm vs okcydentalizm
7. Geografia myślenia: greckie sylogizmy vs chińskie tao
8. Geografia moralności: teoria fundamentów moralnych Jonathana Haidt’a
9. Typologie i wymiary kultur
• wielka piątka Geerta Hofstede
• siedem wymiarów kultury Fonsa Trompenaarsa
• dziewięć wymiarów kultury w projekcie GLOBE
• koncepcja wartości Shaloma Schwartza
10. Globalne przemiany w systemach wartości: Światowy Sondaż Wartości
Ćwiczenia:
1. Kultura jako źródło różnic
2. Swoi i obcy: grupowość i kategoryzacja społeczna
3. Etnocentryzm, stereotypy i uprzedzenia.
4. Podbój Ameryki i odkrycie „Innego”
5. Rekonstrukcja obrazu „obcego” w kulturze ludowej
6. Wielokulturowość dawniej i dziś
7. Analiza wybranych różnic kulturowych
8. Językowe i pozajęzykowe aspekty grzeczności
9. Proksemika w kontekście krzyżowania się kultur
10. Różnorodność kulturowa źródłem konfliktów
11. Koncepcja zderzenia cywilizacji i sąd nad teorią Huntingtona
12. Dylematy tolerancji w społeczeństwach międzykulturowych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada ogólną wiedzę o kulturze, płaszczyznach jej przejawiania się i różnych typach kultury.
Zna historię przełamywania europejskiego etnocentryzmu i odkrywania „Innego”. Rozumie zasadę relatywizmu kulturowego: poznawczego i etycznego. Zna europejską historię tolerancji religijnej i kulturowej.
Zna psychologiczną i kulturową genezę, a także naturę stereotypów i uprzedzeń oraz metody ich zwalczania. Rozumie rolę mediów w generowaniu i podtrzymywaniu stereotypów.
Rozumie tendencyjność postrzegania międzygrupowego i jego rolę w konfliktach międzykulturowych.
Zna pojęcie i zakres „ukrytej kultury” (zasady proksemiki, zarządzania czasem itd.), rozróżnia kultury niskiego i wysokiego kontekstu.
Zna wpływ komunikacji niewerbalnej i werbalnej na nieporozumienia międzykulturowe.
Zna podstawowe linie podziałów aksjologicznych w świecie kultur (Światowy Sondaż Wartości, badania Schwartza).
Zna podstawowe typologie wymiarów kultury według Hofstede, Trompenaarsa, projektu Globe. Rozumie fenomen orientalizmu i okcydentalizmu oraz cele studiów postkolonialnych.
Wie co się dzieje z kulturami i tożsamościami kulturowymi w warunkach globalizacji i wielokulturowości (glokalizacja kultur, tożsamości hybrydowe, transnarodowe).
Zna wizerunek „obcego” w polskiej kulturze ludowej. Zna i rozumie stosunek Polaków do innych narodów i imigrantów. Zna i rozumie fenomen paniki moralnej wokół uchodźców. Zna wizerunek Polaków w oczach innych narodów (Arabów, Brytyjczyków, Niemców i Rosjan).
Umiejętności
Potrafi prawidłowo rozpoznawać i interpretować różnice międzykulturowe oraz diagnozować źródła nieporozumień międzykulturowych.
Kompetencje społeczne
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: