Orientacje teoretyczno-metodologiczne w pedagogice 10SD-1M-OTM
Wiedza
1) posiada wiedzę zaawansowaną w zakresie wybranych metod opisu i technik pozyskiwania danych oraz modelowania, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia naukowe
2) posiada wiedzę zaawansowaną w zakresie wybranego systemu norm i reguł, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia naukowe
Umiejętności
1) posiada umiejętności ( dostrzegania, obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych ) wzbogacane o odkrywanie – w ramach pedagogiki – nowych zależności między zjawiskami społecznymi lub ich nowych aspektów
2) posiada umiejętności ( wykorzystania wiedzy ) wzbogaconą o wykorzystanie procedury badawczej (naukowej) w ramach pedagogiki oraz krytyczną ocenę dotychczasowych wyników badań naukowych
3) posiada umiejętności (rozumienia przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych) wzbogacone o formułowanie złożonych, oryginalnych hipotez badawczych i zastosowanie adekwatnej procedury badawczej odniesieniu do pedagogiki
4) potrafi zaprojektować efektywny sposób realizacji zadań badawczych w zakresie pedagogiki
Kompetencje społeczne
1) jest przygotowany do prowadzenia samodzielnej pracy naukowej, a także do kierowania zespołem badawczym
2) potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności na wyższym poziomie wiedzy i umiejętności w wymiarze interdyscyplinarnym
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Doktorant przeprowadza i dokumentuje kwerendę literatury przedmiotu do własnego problemu badawczego.
Analiza i ocena wypowiedzi doktoranta w trakcie części dyskusyjnej wykładu
Analiza krytyczna zgodnej z własnymi zainteresowaniami badawczymi monografii naukowej z lat 2015-2017. Najlepsze rozprawy krytyczne zostaną skierowane do redakcji czasopism naukowych.
Literatura
1. Becker H.S., Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych, tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: WN PWN 2018.
2. Interdyscyplinarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką, red. Adam Chmielewski, Maria Dudzikowa, Adam Grobler, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012
3. Izdebski H., Ile jest nauki w nauce? Warszawa: Wolters Kluwer 2018.
4. Muszyński H., Metodologiczne Vademecum Badacza Pedagoga, Poznań: WN UAM 2018.
5. Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić? Red. Maria Dudzikowa, Stanisław Juszczyk, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2017
6. Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2009.
Literatura uzupełniająca:
8. Ablewicz K., Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, UJ, Kraków 1994
9. Afeltowicz Ł., Sojak R., Arystokraci i rzemieślnicy. Synergia stylów badawczych, Toruń: WN UMK 2015
10. Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne, Pracownia Testów Psychologicznych PTP Warszawa 1999
11. Andreski S., Czarnoksięstwo w naukach społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002
12. Angrosiono M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, tłum. Maja Brzozowska-Brywczyńska, WN PWN, Warszawa 2010
13. Aumont J., Marie M., Analiza filmu, tłum. Maria Zawadzka, Warszawa: WN PWN 2013
14. Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, red. Marcin Kafar, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2016
15. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, tłum. Witold Betkiewicz, WN PWN, Warszawa 2003
16. Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Aplikacje-Egzemplifikacje-Dylematy metodologiczne, red. Magdalena Piorunek,. Poznań: Wydawnictwo UAM 2016
17. Badania pedagogiczne w zarysie. Skrypt dla studentów pedagogiki, oprac. W. Goriszowski, Wyd. WSP TWP, Warszawa 1997.
18. Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. Hana Červinková, Bogusława Gołębniak, Wrocław: WN DSW 2010
19. Badanie. Dojrzewanie. Rozwój. (na drodze do doktoratu). Odrębność metodologiczna a dyscyplinarność danej dziedziny wiedzy, red. Franciszek Szlosek, Warszawa-Radom: Instytut Pedagogiki APS, Instytut Technologii Eksploatacji – PIB w Radomiu 2016.
20. Bal M., Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, tłum. Marta Bucholc, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury 2012
21. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. Paweł Tomanek, WN PWN, Warszawa 2009
22. Barbour R., Badania fokusowe, tłum. Barbara Komorowska, Warszawa: WN PWN 2011
23. Batorski D., Olcoń-Kubicka M., Prowadzenie badań przez Internet - podstawowe zagadnienia metodologiczne, Studia Socjologiczne 3/2006 (182)
24. Berger P., Zijderveld A., Pochwała wątpliwości. Jak mieć przekonania i nie stać się fanatykiem, tłum. Stefan Baranowski, Wydawnictwo vis-á-vis , Kraków 2010
25. Bieluga K., Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego, Impuls, Kraków 2003
26. Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, red. Marcin Kafar, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2011
27. Bogaj A., Kwiatkowski S.M., Piwowarski R., Wskaźniki edukacyjne: Polska 2000, IBE, Warszawa 2001
28. Braun-Gałkowska M., Rysunek projekcyjny, Akademia Ignatianum. Wydawnictwo WAM 2016.
29. Ciechowska M., Szymańska M., Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo WAM Akademia Ignatianum w Krakowie 2017.
30. Ciczkowski W., Strukturalizm genetyczny w badaniach nad rozwojem myśli pedagogicznej, w: Stan i perspektywy historii wychowania, pod red. W. Majorek, UAM Poznań, Bałtycka WSH w Koszalinie, Poznań 1995
31. Czerepaniak – Walczak M., Badanie w działaniu akademickim; możliwości zastosowań w procesie podnoszenia jakości pracy uczelni, Rocznik Pedagogiczny t. 24, KNP PAN, Radom 2001
32. Danek D., Sztuka rozumienia. Literatura i psychoanaliza, IBL Warszawa 1997.
33. Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy, red. Joanna Skibska, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2017
34. Diagnoza psychologiczna dla celów wychowawczych, (red.) M. Tyszkowa, Poznań 1981
35. Dominice P., Historia życia jako proces kształcenia, Łódź 1994
36. Durkheim E., Zasady metody socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
37. Dylematy metodologiczne pedagogiki, pod red. T. Lewowickiego, Wydz. Pedagogiczny UW, IP UŚl., Warszawa-Cieszyn 1995.
38. Dziecko w szkole. Aspekty poznawcze i wychowawcze, WSiP, Warszawa 1981
39. Embree L., Analiza refleksyjna. Wprowadzenie do badań fenomenologicznych, przekład Anna Łagodzka, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN 2006.
40. Feldwork jest sztuką. Jako dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, red. P.B. Sztabiński, Z. Sawiński, F. Sztabiński, Warszawa: Wyd. IFiS PAN 2005.
41. Fenomenologia i hermeneutyka, pod red. P. Dybla i P. Kaczorowskiego, Wyd. UW< Warszawa 1991.
42. Flick U., Jakość w badaniach jakościowych. Tłum. Paweł Tomanek, Warszawa: WN PWN 2011
43. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, przekład Elżbieta Hornowska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001
44. Garfinkel H., Studia z etnometodologii, tłum. Alina Szulżycka, WN PWN Warszawa, 2007
45. Giorgi A., Psychologia jako nauka empiryczna uprawiana z ludzkiej perspektywy. Podejście fenomenologiczne, Trans Humana , Białystok 2002
46. Giorgi A., Fenomenologia i badanie psychologiczne, Trans Humana, Białystok 2003
47. Gnitecki J., Przemiany metodologii badań pedagogicznych, Rocznik Pedagogiczny t. 24, KNP PAN, Radom 2001
48. Gnitecki J., Wprowadzenie do metod badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji w Poznaniu, Poznań 2006,
49. Goffman E., Analiza ramowa. Esej z organizacji doświadczenia, tłum. Stanisław Burdziej, Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS 2010
50. Grzyb T., Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Metodologia, etyka, praktyka, Warszawa: PWN 2017
51. Hałas E., Konwersja. Perspektywa socjologiczna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2007.
52. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, , Wyd. Zysk i S-ka Poznań 2000
53. Hartman J., Techniki metafilozofii, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2001 Hermeneutyka a psychologia, pod red. A. Gałdowej, Wyd. UJ, Kraków 1997
54. Jabkowski P., Reprezentatywność badań reprezentatywnych. Analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie całkowitego błędu pomiaru, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2015.
55. Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, red. Danuta Urbaniak-Zając, Jacek Piekarski, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2001
56. Johnson M.B., Reynolds H.T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, przeł. Agnieszka Kloskowska-Dudzińska, Warszawa: WN PWN 2010
57. Kasperski E., Metody i metodologia (metodologia ogólna, nauki humanistyczne, wiedza o literaturze). Podręcznik akademicki, red. Żaneta Nalewajko Warszawa: Wydział Polonistyki UW 2017
58. Kolman R., Poradnik dla doktorantów i habilitantów, TNOIK, Bydgoszcz 2000
59. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP S.A., Warszawa 2000
60. Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia, red. Erazm Kużma, Andrzej Skrendo, Jerzy Madejski, Kraków: Universitas 2006
61. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, WN PWN, Warszawa 2000
62. Konteksty i metody w badaniach historyczno-pedagogicznych, red. Tadeusz Jałmużna, Iwonna Michalska, Grzegorz Michalski, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004
63. Kruk J., Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Impuls, Kraków 1998
64. Krűger H.-H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, przekład Dorota Sztobryn. Wstęp i opracowanie Bogusław Śliwerski, GWP, Gdańsk
65. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010
66. Kuligowski W., Antropologia refleksyjna. O rzeczywistości tekstu, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2001
67. Kultura organizacji. badania etnograficzne polskich firm, red. Monika Kostera, Gdańsk: GWP 2007
68. Kvale S., Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, przekład i red. naukowa Stanisław Zabielski, Trans Humana, Białystok 2004
69. Lalak D., Życie jako biografia . Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak” 2010
70. Lebiedziński W., Metodologia filozoficzna. Zarys i krytyka głównych nurtów, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000
71. Lewowicki T., Szkic do dziejów metodologii pedagogiki, Rocznik Pedagogiczny t. 24, KNP PAN, Radom 2001
72. Lilienfeld S.O., Wood J.W., Garb H.N., Status naukowy technik projekcyjnych, Wyd. UJ, Kraków 2002
73. Lisowska-Magdziarz M., Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Wyd. UJ. Kraków 2007
74. Łobocki M., Niektóre kontrowersje wokół badań pedagogicznych, Rocznik Pedagogiczny t. 24, KNP PAN, Radom 2001
75. Metody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, red. naukowa Krzysztof Podemski, tom 1-2, WN PWN, Warszawa 2009
76. Maison D., Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych, WN PWN, Warszawa 2001
77. Majka J., Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981.
78. Malewski M., Andragogika w perspektywie metodologicznej, Prace Pedagogiczne Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1990
79. Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998.
80. McRunyan W., Historie życia a psychobiografia, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1992
81. Melosik Z., Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2007
82. Metoda biograficzna w socjologii, pod red. J. Włodarka i M. Ziółkowskiego, Warszawa 1990.
83. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. Dariusz Kubinowski i Marian Nowak, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006
84. Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice. Oblicza akademickiej praktyki, red. Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając, Krzysztof Szmidt J., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010
85. Metody badań online, red. Piotr Siuda, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA 2016
86. Metody badawcze w zarządzaniu humanistycznym, red. Monika Kostera, Warszawa: SEDNO. Wydawnictwo Akademickie 2015.
87. Męczkowska A., Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, Kwartalnik Pedagogiczny 2003 nr 3
88. Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, przekład Stanisław Zabielski, Wydawnictwo Trans Humana Białystok 2000
89. Morawski R.Z., Etyczne aspekty działalności badawczej w naukach empirycznych, Warszawa: UW 2011
90. Moustakas C., Fenomenologiczne metody badań, Trans Humana, Białystok 2001
91. Niemierko B., Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990.
92. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, WN PWN, Warszawa 2009
93. Nowak G., Metodologia nauk społecznych, Warszawa 1985.
94. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, pod red. S. Palki, Wydawnictwo UJ, Kraków 1998
95. Ostasz L., Homo methodicus. Między filozofią, humanistyką i naukami ścisłymi, Wyd. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 1999.
96. Oster G.D., Gould P., Rysunek w psychoterapii, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
97. Ostrowicka-Miszewska H., Zastosowania techniki dyferencjału semantycznego w badaniach nad orientacjami społeczno-politycznymi młodzieży, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja 2002 nr 3.
98. Palka S., Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „impuls” (w druku).
99. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych. Wyd. drugie poprawione i rozszerzone, Wyd. Żak, Warszawa 1995
100. Pinker S., Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, przeł. Agnieszka Nowak- Młynikowska, Sopot: Smak słowa 2016.
101. Podręcznik ankietera, pod red. Z. Sawińskiego, P.B. Sztabińskiego, F. Sztabińskiego, SMG/KRC Poland Media S.A., Wydawnictwo IFiS PAN Warszawa 2000
102. Podstawy Edukacji. Propozycje metodologiczne, red. Andrzej Gofron, Agnieszka Kozerska, tom 5, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2012.
103. Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. Stanisław Palka, GWP, Gdańsk 2010
104. Prace promocyjne z pedagogiki. Skrypt dla uczestników seminariów: licencjackiego, magisterskiego i doktoranckiego, pod red. Wiesława Ciczkowskiego, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000
105. Przedmiot źródła i metody badań w biografii, red. Ryszard Skrzyniarz Lucyna Dziaczkowska, Danuta Opozda, Lublin: Wydawnictwo EPISTEME 2016
106. Przedmiot źródła i metody badań w biografii, red. Ryszard Skrzyniarz Lucyna Dziaczkowska, Danuta Opozda, Lublin: Wydawnictwo EPISTEME 2016
107. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. Ewa Szczęsna, Kraków: Universitas 2015.
108. Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, tłum. Anna Gąsior-Niemiec , Warszawa: WN PWN 2010
109. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa 2008
110. Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2009
111. Sagor R., Badania przez działanie. Jak wspólnie badać, żeby lepiej uczyć, tłum. Krzysztof Kruszewski, Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej. Civitas. Biblioteka Akademii SUS 2008
112. Sikora M., Problem interpretacji w metodologii nauk empirycznych, Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 1997
113. Sitek W., Między rynkiem a civil society. Konteksty badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar 2007
114. Smolińska-Theiss B., Badanie przez działanie w pedagogice społecznej, Kultura i Społeczeństwo 1990 nr 1.
115. Sojak R., Paradoks antropologiczny. .Socjologia wiedzy jako perspektywa ogólnej teorii społeczeństwa, Wrocław: Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2004.
116. Spendel Z., Metodologia badań psychologicznych jako forma świadomości historycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005
117. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2002
118. Szkudlarek-Śmiechowicz E., Tekst w radiowej i telewizyjnej debacie politycznej. Struktura. Spójność. Funkcjonalność, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2010
119. Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, WN PWN, Warszawa 2005
120. Szulakiewicz W., „Rozprawy z Dziejów Oświaty” (1958-2003). Studium z historii czasopisma, Toruń: Wydawnictwo UMK 2004.
121. Szymańska M., Ciechowska M., Pieróg K., Gołąb S., Badania w działaniu w praktyce pedagogicznej. Wybrane przykłady, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii IGNATIANUM 2018
122. Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls” 2013.
123. Urban M., Orientacje psychologiczne nauczycieli, Psychologia Wychowawcza 1998 nr 5 (skala do badania poziomu autorytaryzmu, wskaźniki przekonań politycznych nauczycieli)
124. Vater H., Wstęp do lingwistyki tekstu. Struktura i rozumienie tekstów, tłum. Edyta Błachut i Adam Gołębiowski, Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT 2009
125. Yin R.K., Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, tłum. Joanna Gilewicz, Kraków: Wydawnictwo UJ 2015
126. Walczak B., Antropolog jako Inny. Od pierwszych badań terenowych do wyzwań ponowoczesnej antropologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009
127. Wallon P., Cambier A., Eugelhart D., Rysunek dziecka, WsiP, Warszawa 1993.
128. Włodarczyk A., Etyka interpretacji tekstu literackiego. Postmodernizm. Humanizm. Dydaktyka, Kraków: Wydawnictwo UJ 2014.
129. Wokół badań biograficznych w andragogice, red. Olga Czerniawska, Katarzyna Wypiorczyk-Przygoda, Łódź: Wydawnictwo AHE 2015
130. Woroniecka G.: Interakcja symboliczna a hermeneutyczna kategoria przed-rozumienia. - Warszawa: Oficyna Naukowa, 2003
131. Woźniak T., Propaganda scjentystyczna. Funkcje społeczne przekazów popularnonaukowych, Wyd. IfiS PAN, Warszawa 2000
132. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogiki rodziny. Pamięci Księdza Profesora Józefa Wilka SDB (1937-2003), red. Barbara Kiereś, ks. Marian Nowak,, Danuta Opozda, Katedra Pedagogiki Rodziny KUL, Lublin 2006
133. Wykorzystanie metod jakościowych w badaniach zachowań i zjawisk ekonomicznych, red. Waldemar Dymarczyk, Łukasz Pyfel, Łódź: Wyd. UŁ 2017.
134. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Katowice: Wydawnictwo UŚl 2015
135. Zastosowanie konstruktywizmu w studiach europejskich, red. Jacek Czaputowicz, Warszawa: Wydawnictwo UW 2016.
136. Zjawiska społeczne w badaniach statystycznych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Barbarze Podolec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 2013.
137. Zogniskowany wywiad grupowy. Studia nad metodą, red. Jolanta Lisek-Michalska, Paweł Daniłowicz, Łódź: Wyd. UŁ 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: