Neuronauka a badania pedagogiczne 10SD-1D-NBK
Celem wykładów jest zapoznanie słuchaczy z podstawami funkcjonowania ludzkiego mózgu z naciskiem na aspekty funkcjonalne - pokazanie wpływu aktywności struktur na zachowanie się człowieka. Omówione zostaną również nowoczesne metody badania układu nerwowego, w tym techniki, które można stosować w badaniach działania i efektywności metod i terapii edukacyjnych.
Tematyka wykładów (7 spotkań):
1. Wprowadzenie do neuronauki, zarysowanie zagadnień, rys historyczny.
2. Neuroanatomia funkcjonalna układu nerwowego.
3. Budowa i działanie układu nerwowego na poziomi komórkowym.
4. Metody badania mózgu - neuroobrazowanie strukturalne i funkcjonalne.
5. Metodologia neuropsychologiczna badania aktywności układu nerwowego.
6. Zastosowanie neuronauki w badaniach edukacyjnych i pedagogicznych - stan wiedzy.
7. Podsumowanie wykładów, ewaluacja zgromadzonej wiedzy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
J.W. Kalat (2006) Biologiczne podstawy psychologii. PWN, Warszawa.
Longstaff (2002) Neurobiologia. PWN, Warszawa.
Monika Szczygieł, Krzysztof Cipora, Fałszywe przekonania na temat działania mózgu i zjawisk psychicznych, czyli neuromity i psychomity w edukacji. Edukacja 2014, 2(127), 53–66 http://www.edukacja.ibe.edu.pl/pl/archiwum/77-abstrakty/381-2014-2-szczygiel-cipora
prof. dr hab. Anna Grabowska, Opinia dotycząca podstaw naukowych metody „Kinezjologii Edukacyjnej” oraz konsekwencji jej stosowania. http://wstawiennictwo.pl/files/opinia%20dotyczaca%20podstaw%20naukowych%20metodykinezjologii%20edukacyjnej%20oraz%20konsekwencji%20ich%20stosowania.pdf
Ferrero M, Garaizar P, Vadillo MA. Neuromyths in Education: Prevalence among Spanish Teachers and an Exploration of Cross-Cultural Variation. Front Hum Neurosci. 2016 Oct 13;10:496. eCollection 2016. PubMed PMID: 27790104; PubMed Central PMCID: PMC5061738.
Dekker S, Lee NC, Howard-Jones P, Jolles J. Neuromyths in Education: Prevalence and Predictors of Misconceptions among Teachers. Front Psychol. 2012 Oct 18;3:429. doi: 10.3389/fpsyg.2012.00429. eCollection 2012. PubMed PMID: 23087664; PubMed Central PMCID: PMC3475349.
Howard-Jones PA. Neuroscience and education: myths and messages. Nat Rev Neurosci. 2014 Dec;15(12):817-24. doi: 10.1038/nrn3817. Epub 2014 Oct 15. Review. PubMed PMID: 25315391.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: