Techniki aktorskie w pedagogice 10-FF-TAK
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Podstawowe wiadomości związane z technikami aktorskimi i ich zastosowaniem.
2. Jak się prezentujemy w wystąpieniach publicznych i jak jest to oceniane przez innych?
3. Komunikacja niewerbalna
4. Dialog- umiejętność słuchania i ocena przekazu
5. Ćwiczenia z zakresu sztuki świadomego komunikowania się
6. Konstruowanie wypowiedzi publicznej
7. Wchodzenie w rolę- empatia
8. Różne osobowości- róże oczekiwania- analiza i ćwiczenia
9. Przygotowanie i prezentacja etiud teatralnych lub scenariuszy zajęć, podsumowanie i zaliczenie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w obszarze WIEDZY
Student po ukończeniu przedmiotu:
PE1_W05
- ma podstawową wiedzę na temat rozwoju psychicznego i społecznego człowieka
PE1_W06
- ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościami.
PE1_W08
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
PE1_W16
- wie, jakich środków i sposobów pracy z grupą powinien użyć, by były one najbardziej efektywne.
PE1_W23
- zna sposoby zastosowania warsztatu aktorskiego w pracy zawodowej; potrafi analizować i wyciągać wnioski ze sposobu pracy podopiecznych w grupie i efektów tej pracy
PE1_W24
- zna podstawowe prawidłowości wpływające na kształt stosunków międzyludzkich
Efekty kształcenia w obszarze UMIEJĘTNOŚCI
Student po ukończeniu przedmiotu:
PE1_U01
- potrafi dokonać obserwacji i interpretacji relacji interpersonalnych
PE1_U06
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się;
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej
PE1_U07
- posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją
PE1_U08
- umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody z zakresu technik aktorskich
PE1_U09
- potrafi animować prace nad rozwojem uczestników w ramach wykonywanych zadań oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy.
PE1_U11
- potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych
PE1_U13
- potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Efekty kształcenia w obszarze KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH
Student po ukończeniu przedmiotu:
PE1_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
PE1_K03
- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością i przedsiębiorczością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
PE1_K04
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny.
PE1_K07
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym
- ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej.
PE1_K09
- jest świadomy konieczności podejmowania działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego kraju
Kryteria oceniania
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
1. WIEDZA
PE1_W05
- poziom dyskursu podczas zajęć,
- jakość pracy podczas zajęć
- jakość pracy zaliczeniowej
PE1_W06
-analiza zachowań odgrywanych postaci
PE1_W08
- wypowiedzi podczas ćwiczeń, przygotowywanie rysu psychologicznego odgrywanych postaci
PE1_W16
-prezentacja
PE1_W23
- sposób wykonywania ćwiczeń
PE1_W24
- praca podczas zajęć
2. UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U01
- trafność spostrzeżeń artykułowanych podczas zajęć w trakcie dyskusji podsumowujących
PE1_U06
- poziom realizacji ćwiczeń
PE1_U07
- pomysł i konstrukcja pracy zaliczeniowej w której wykorzystane zostaną techniki aktorskie -sposób pracy nad pracą zaliczeniową
PE1_U08
- świadome korzystanie z technik aktorskich, w celu osiągnięcia ustalonego efektu
PE1_U09
- sposób wyznaczania zadań grupie.
- kierowanie pracą grupy
PE1_U11
-współpraca w grupie podczas zajęć
PE1_U13
- odpowiedzi i wypowiedzi studentów
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Student słucha i odnosi się do ocen swojej pracy artykułowanych przez kolegów i wykładowcę
PE1_K03
- Sposób doko¬nywania samooceny własnych kompetencji w zakresie efektywnego komunikowania się, wyznaczania sposobów poprawy umiejętności
PE1_K04
- dostosowuje sposoby zachowań i wypowiedzi do wyznaczonych zadań
PE1_K07
- aktywnie wypowiada się i uczestniczy w ćwiczeniach
PE1_K09
- umiejętnie wykorzystuje techniki aktorskie we własnym warsztacie zawodowym co uwidoczni się przy realizacji pracy zaliczeniowej- reżyseria i odegranie etiudy scenicznej.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA
1. oprac. Klemensiewicz Z., uzup. Urbańczyk S.(1995).: Prawidła poprawnej wymowy polskiej. Kraków; Wydawnictwo Baran i Suszyński.
2. Toczyska B. (1998): Elementarne ćwiczenia dykcji. Gdańsk; Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe,
3. Czechow M. A (1995).: O technice aktora, AKSHA.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
4. Lewandowska- Tarasiuk E. Sztuka wystąpień publicznych ;Warszawa, Wydawnictwo APS
5. Pease A. (2001) Mowa ciała; Kielce, wyd. „Jedność”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: