Szanse i zagrożenia świata wirtualnego 10-FF-SSW
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Rozwój zagrożeń tradycyjnych i mediów cyfrowych na przestrezni dziejów
2. Charakterystyka zagrożeń świata wirtualnego
3. Funkcje i zadania mediów cyfrowyh
4. Przydatność mediów cyfrowych w edukacji
5. Zasady wykorzystywania mediów cyfrowych
6. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń mediów cyfrowych
7. Zagrożenia społeczno-wychowawcze mediów cyfrowych
8. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego mediów cyfrowych
6. Zagrożenia moralne mediów cyfrowych
7. Zagrożenia poznawczo-intelektualne zagrożeń mediów
8. Zagrożenia infoholizmu i gier komputerowych
9. Zagrożenia cyberprzemocy
10. Założenia metodologiczne badań szans i zagrożeń mediów
11. Założenia edukacji i profilaktyki zagrożeń mediów cyfrowych
12. Badania diagnostyczne zagrożeń
13. Nowe kompetencje społeczno-komunikacyjne
14. Zadania rodziny i szkoły wobec zagrożeń
15. Podsumowanie zajęć i zaliczenie
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 5h
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h
Przygotowanie się do egzaminu: -
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 10h
Inne formy: -
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 5
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. WIEDZA:
- posiada uszczegółowioną wiedzę o teoriach dotyczących zagrożeń powodowanych przez media
cyfrowe
- posiada uszczegółowioną wiedzę z zakresu poszczególnych zagrożeń powodowanych przez media
cyfrowe
2. UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi diagnozować zagrożenia powodowane przez media, posiada umiejętność podejmowania
podstawowych działań profilaktycznych
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi doskonalić swoje umiejętności związane z profilaktyką, diagnozą, zagrożeń powodowanych
przez media cyfrowe
Kryteria oceniania
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
1. WIEDZA
- Ocena wiedzy:
* Dyskusja
* Analiza poszczególnych zagrożeń (praca grupowa)
2. UMIEJĘTNOŚCI
- Ocena umiejętności:
* Analiza poszczególnych zagrożeń (praca indywidualna)
3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Ocena kompetencji:
* Praca grupowa
Praktyki zawodowe
Ocena prac pisemnych
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA I UZUPEŁNIAJĄCA
1. Andrzejewska A., Magia szklanego ekranu, Zagrożenia płynące z telewizji, Fraszka, Warszawa 2007.
2. Andrzejewska A., Patologie moralne w sieci, Wyd. Pedagogium, Warszawa 2009.
3. Andrzejewska A.., Dziecko w cyberprzestrzeni, Pedagogium, Warszawa, 2007.
4. Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Cyberświat – możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak”, Warszawa 2009.
5. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, PWN, Warszawa 2006.
6. Bednarek J., Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005.
7. Izdebska J., Dziecko w świecie mediów elektronicznych, Wyd. Trans Humana, Białystok 2007.
8. Juszczyk S., Człowiek w świecie elektronicznych mediów - szanse i zagrożenia, Wyd. UŚ, Katowice 2000.
9. Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja, Adam Marszałek, Toruń 2012.
10. Artykuły w najnowszych czasopismach naukowych, popularno-naukowych i publicystycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: