Meandry kultury medialnej 10-FF-MKM1
Treści medialne - efekt wzajemnego przenikania i oddziaływania
1. Kultura popularna a kultura masowa - homogenizacja treści kultury
2. Wzorce nadawania kształtów i form przekazom medialnym - „framing” treści medialnych
3. Wydarzenia medialne jako forma integracji społecznej
4. Słowo i obraz w mediach
5. Media jako sprzymierzeniec działań wychowawczych - kampanie społeczne
6. Kompetencje medialne dzieci i młodzieży - refleksyjny odbiór mediów
7. Społecznej konsekwencje korzystania z mediów - cyberwypalenie jako nowe zjawisko społeczne
8. Teatr w mediach, media w teatrze
9. Dziecko w filmie, film jako narzędzie edukacyjne
10. Komunikacja niewerbalna w sztuce i mediach
11. Fotografia jako komunikat
12. Media jako wehikuł inżynierii społecznej
13. Stare media w niszach ekologicznych - czy telewizor i gazeta przetrwają w czasach internetu?
14. Urządzenia mobilne jako media przyszłości
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- wykład aktywizujący
Śledzenie literatury przedmiotu i publikacji z zakresu mediów, analiza wybranych materiałów z mediów dotyczących tematyki zajęć (film, prasa, audycja radiowa i telewizyjna, strony, portale internetowe, teksty etc.), dyskusja mająca na celu pobudzenie aktywności do twórczego myślenia i precyzyjnego wyrażania myśli starannym językiem.
METODY OCENIANIA
- frekwencja (dozwolone dwie nieobecności)
- zaliczenie kolokwium kończącego cykl wykładów
Godziny kontaktowe: 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10
Przygotowanie do zaliczenia 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Literatura
Literatura obowiązkowa
Zbigniew Bajka (2008), Historia mediów, Wydawnictwo Słowaków w Polsce, Kraków.
Roland Barthes (2008), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo Alethia, Warszawa.
Daniel Dajan, Elihu Katz ( 2008), Wydarzenia medialne Historia transmitowana na żywo, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa.
Brian McNair (2004), Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, Warszawskie Wydawnictwo Literackie „Muza”, Warszawa
Andrzej Niczyperowicz (2001), Dziennikarstwo od kuchni, TS Wydawnictwo, Poznań.
Denis McQuail (2012),Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Aleksandra Seklecka (2017), Rytuały medialne w komunikowaniu masowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Józef Skrzypczak (red) (1999), Popularna encyklopedia Mass Mediów, Wydawnictwo Kurpisz SA, Poznań.
Maciej Tanaś (2007), Kultura i język mediów, Oficyna Wydawnicza Impuls
Literatura dodatkowa
Zbigniew Bauer, Edward Chudziński (red) (2004), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków.
Andrzej Mencwel (red) (1998), Wiedza o kulturze. Antropologia kultury cz. 1, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Piotr Sztompka, Małgorzata Bogunia- Borowska (2012), Fotospołeczeństwo, Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Piotr Sztompka (2012), Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Press, Dwumiesięcznik.
Melchior Wańkowicz (1965), Prosto od krowy, Wydawnictwo ISKRY, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: