Biblioterapia z elementami dramy 10-FF-BED
Zaznajomienie z elementami programu biblioterapeutycznego, tj.: zasady doboru celów programu biblioterapeutycznego, rodzaje materiałów biblioterapeutycznych i kryteria ich doboru, zasady doboru uczestników w grupach biblioterapeutycznych, wymagania stawiane biblioterapeucie (jego cechy i umiejętności), poznanie metodyki biblioterapii (formy i techniki stosowane w biblioterapii, liczebność grup i czas trwania sesji biblioterapeutycznej w zależności od wieku uczestników), zasady uczestnictwa w biblioterapii, różne modele badawcze dotyczące badania efektywności biblioterapii.
Ćwiczenie umiejętności właściwego dobierania celów biblioterapii dla różnych grup osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej. Propozycje wykorzystania dramy podczas zajęć biblioterapeutycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką
Sprawdzian pisemny obejmujący swym zakresem tematykę wykładów
Godziny kontaktowe - wykłady - 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20
Przygotowanie się do zaliczenia - 40
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Borecka I., Wontorowska-Roter S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003
2. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002
3. Konieczna E. J. (red.): Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków 2005
4. Lewandowska-Kidoń T. (2001), Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin, Wydawnictwo UMCS
5. Pankowska K. (2006), Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności. Warszawa,
Wydawnictwa APS
6.Szczupał B. O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja – edukacja –terapia – wsparcie – twórczość. Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca:
1.Borecka I. (2002), Biblioterapia. Teoria i praktyka, Warszawa
2. Czerwińska M. Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002
3.Michałowska D. (2009), Drama w edukacji. Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM
3. Molicka M. Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii, Poznań 2002
4. Tomasik E. (1999), Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: