Antropologiczne aspekty niepełnosprawności 10-7F-ASN
1. Antropologia jako nauka i jej miejsce w systemie nauk
2. Inność-obcość jako funkcjonalne perspektywy analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności. Antropogeneza i lęk przed rasą. Specyfika rozwoju antropologii
3. Antropologia medyczna i jej aplikacje na grunt studiów o niepełnosprawności. Modele zdrowia i choroby.Etnomedycyna i choroby ludowe. Etnopsychiatria. Socjologia medycyny.Etnografia.
4.Antropologia kultury. Antropologia społeczna. Antropologia komunikacji wobec kwestii niepełnosprawności.
5.Człowiek z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury. Mit.Baśń.Obyczaje i zwyczaje.Życie codzienne jako obszar zainteresowań antropologii
6. Tematy kulturowe w studiach and niepełnosprawnością
7. Językowe konteksty niepełnosprawności.
8. Teorie reakcji społecznej
9. Warsztat pracy badawczej antropologa.
10. Przyczyny i skutki niepełnosprawności w refleksji antropologa.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
PN2_KK_W01
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju antropologii kulturowej (społecznej), wskazuje jej źródła, główne nurty, najważniejsze osiągnięcia teoretyczno- badawcze w obszarach związanych z niepełnosprawnością.
PN2_KK_W01
Ma podstawową wiedzę o najważniejszych teoretyczno-badawczych osiągnięciach antropologii kulturowej w obszarach związanych z niepełnosprawnością.
PN2_KK_W02
Zna podstawowe pojęcia: antropologia kulturowa, antropologia społeczna, kultura, wytwory działalności ludzkiej, homo kreator, różnorodność i inność, kultura niepełnosprawnych.
PN2_KK_W11
Ma wiedzę o podmiotach działalności kulturowej, szczególnie w sytuacji niepełnosprawności, zna indywidualną i społeczną sytuację osób z niepełnosprawnością zaangażowanych w kulturę.
PN2_KK_W11
Zna społeczne, ekonomiczne i osobowe uwarunkowania aktywności kulturowej osób z niepełnosprawnością.
PN2_KK_U04
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk związanych z kulturą niepełnosprawności.
PN2_KK_U02
Potrafi interpretować zjawiska związane z kulturą niepełnosprawności w kontekście uwarunkowań społecznych, ekonomicznych, osobowościowych.
PN2_KK_U02
Potrafi uzasadnić, w jaki sposób kultura wpływa na osobowość człowieka, w szczególności na osobę z niepełnosprawnością.
PN2_KK_U02
Potrafi analizować powiązania zjawiska kultury niepełnosprawności z różnymi obszarami rehabilitacji i terapii.
PN2_KK_U03
Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwania argumentów i polemizowania z różnymi stanowiskami.
PN2_KK_U04
Rozumie, uzasadniając, że zjawiska i procesy związane z kulturą niepełnosprawności powstają i zmieniają się w czasie dzięki działaniom społecznym lub osobowym.
PN2_KK_U02
Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
PN2_KK_K07
W dyskusjach i analizie tekstów używa argumentów świadczących o wrażliwości etycznej.
PN2_KK_K02
Zachowuje obiektywizm w ocenie zdarzeń związanych z życiem społecznym osób z niepełnosprawnością i uczestniczeniem ich w kulturze.
PN2_KK_K02
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach
Przygotowanie tematycznej prezentacji multimedialnej
Na ocenę bardzo dobrą :
Student zna biegle:
- Antropologię jako naukę i jej miejsce w systemie nauk i subdysycypliny. Zna koncepcje "Inności-obcości :jako funkcjonalnych perspektyw analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności.
- sytuację człowieka z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury,
- Tematy kulturowe w studiach and niepełnosprawnością
- Językowe konteksty niepełnosprawności.
- Teorie reakcji społecznej
Student potrafi
analizować w perspektywie antropologicznej sytuację człowieka z niepełnosprawnością
- stosować zalecenia warsztatu pracy badawczej antropologa.
- analizować przyczyny i skutki niepełnosprawności w refleksji antropologa.
-student docenia rolę wiedzy naukowej i etyki w podejściu do niepełnosprawności
Na ocenę dobrą student:
poprawnie zna wiedzę na temat
- Antropologi jako nauki i jej miejsce w systemie nauk i subdysycypliny. Zna koncepcje "Inności-obcości :jako funkcjonalnych perspektyw analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności.
- sytuację człowieka z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury,
- Tematy kulturowe w studiach and niepełnosprawnością
- Językowe konteksty niepełnosprawności.
- Teorie reakcji społecznej
Student potrafi poprawnie
analizować w perspektywie antropologicznej sytuację człowieka z niepełnosprawnością
- stosować zalecenia warsztatu pracy badawczej antropologa.
- analizować przyczyny i skutki niepełnosprawności w refleksji antropologa.
-student docenia rolę wiedzy naukowej i etyki w podejściu do niepełnosprawności
Na ocenę dostateczną student zna wybiorczo i powierzchownie
- Antropologię jako naukę i jej miejsce w systemie nauk i subdysycypliny.Zna koncepcje "Inności-obcości :jako funkcjonalnych perspektyw analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności.
- sytuację człowieka z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury,
- Tematy kulturowe w studiach and niepełnosprawnością
- Językowe konteksty niepełnosprawności.
- Teorie reakcji społecznej
Student potrafi
analizować w perspektywie antropologicznej sytuację człowieka z niepełnosprawnością
- stosować zalecenia warsztatu pracy badawczej antropologa.
- analizować przyczyny i skutki niepełnosprawności w refleksji antropologa.
-student docenia rolę wiedzy naukowej i etyki w podejściu do niepełnosprawności
W przypadku oceny niedostatecznej student nie zna:
- Antropologii jako nauki i jej miejsca w systemie nauk i subdysycyplin.
Nie zna koncepcji "Inności-obcości :jako funkcjonalnych perspektyw analiz antropologicznych kwestii niepełnosprawności.
- sytuacji człowieka z niepełnosprawnością wobec wytworów kultury,
- Tematów kulturowych w studiach and niepełnosprawnością
- Językowych kontekstów niepełnosprawności.
- Teorii reakcji społecznej
Student nie potrafi:
- analizować w perspektywie antropologicznej sytuację człowieka z niepełnosprawnością
- stosować zaleceń warsztatu pracy badawczej antropologa.
- analizować przyczyn i skutków niepełnosprawności w refleksji antropologa.
- docenić roli wiedzy naukowej i etyki w podejściu do niepełnosprawności
Literatura
B.Borowska-Beszta:Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych
E.Czykwin: Stygmat społeczny, PWN,Warszawa 2007
Ingstad i Whyte : Culture and disability, Los Angeles 1996
J.Mucha : Kultura dominująca jako kultura obca, Oficyna Naukowa, Warszaw a1999
E.Nowicka :Świat człowieka-świat kultury, PWN,Warszawa 1998,
A.Perzanowski : Odmieńcy.Antropologiczne studium dewiacji,Warszawa 2009
W.G.Sumner : Naturalne sposoby postępowania w gromadzie, PWN,Warszawa 1999
R.Szulc: Antropologiczne podstawy wychowania,Wyd.Żąk 1998
H.Żuraw : Inność-perspektywa kobiety niepełnosprawnej, wBartnikowska , Żyta,Przybyliński: Inkluzja-marginalizacja-wykluczenie a jakość żcyia z niepełnosprawnością,Wyd. UWM, Olsztyn 2016
H.Żuraw: ewolucja podejścia do niepełnosprawności w kulturze Zachodu
H.Żuraw:Inność,obcość w perspektywie pozytywnej, Wielokontekstowość studiów nad innością-obcością,w.:Chrzanowska I.,Jachimczak B., Pawelczak K.: Miejsce innego we współczesnych naukach o wychowaniu.W poszukiwaniu pozytywów,Wyd. UAM 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: