Metodyka pracy opiekuńczej 10-4S-MPO2
1. Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-socjalnej oraz geneza działalności opiekuńczej w Polsce
2. Zagadnienie opieki i wychowania w rodzinie, w rodzinnych i zakładowych formach opieki
3. Warsztat pracy opiekuńczej i socjalnej (konspekt, scenariusz jako elementy pracy z grupą, kontrakty, negocjacje)
4. Planowanie pracy opiekuńczo-socjalnej
5. Formy i metody pracy opiekuńczo-socjalnej
6. Samorządność wychowanków
7. Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej
8. Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy
9. Prezentacje placówek i instytucji opiekuńczo-socjalnych
10. Przeprowadzenie przez studentów pokazowych zajęć warsztatowych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Zn: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
PE2_W01
- zna terminologię z stosowaną w pracy opiekuńczej (m.in. opieka, pomoc, ratownictwo, profilaktyka, diagnoza, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja).
PE2_W13
- ma wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucjonalnych oraz rodzinnych środowisk opiekuńczych.
- definiuje oraz charakteryzuje rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem.
PE2_W19
- ma szczegółową wiedzę na temat prowadzenia działalności opiekuńczej.
UMIEJĘTNOŚCI
PE2_U10
- w procesie projektowania działalności opiekuńczej dobiera odpowiednie formy i metody realizacji założonych celów.
- potrafi stworzyć plan pracy dotyczący działalności opiekuńczej.
- potrafi stworzyć konspekt zajęć wychowawczych (warsztaty) dla grupy i zgodnie z konspektem je przeprowadzić.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE2_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu działalności opiekuńczej.
- rozumie konieczność kształcenia się przez całe życie, jest kandydatem na refleksyjnego praktyka.
Kryteria oceniania
Uwagi:
METODY KSZTAŁCENIA
omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, (metody pracy studentów w ramach pokazowych zajęć wychowawczych, np. drama, dyskusja, symulacja, pokaz, gry dydaktyczne)
NAKŁAD PRACY STUDENTA
Przygotowanie pokazowych zajęć metodycznych - 20 h
Przygotowanie się do ćwiczeń (refleksyjna lektura tekstów) - 30 h
Godziny kontraktowe - 30 h
Przygotowanie prezentacji o placówce opiekuńczej - 15 h
Przygotowanie się do kolokwium - 15 h
ECTS: 4
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia
2. Okoń W., (2007), Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia
3. Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja INNOWACJA, Warszawa – wybrane pojęcia
4. Winiarski M., (2008), Geneza i rozwój pedagogiki opiekuńczej (w:) Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Harmonia, Gdańsk
5. Małgorzata B., (2001), Etapy formowania się działalności opiekuńczej na przestrzeni dziejów (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń
6. Biedroń M.,(2001), Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich – ujęcie modelowe (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń
7. Gajewska G.,(2009), Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, Gaja, Zielona Góra
8. Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136
9. Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41
literatura uzupełniająca:
10. Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995
11. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998
12. Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa
13. Kantowicz E.,(2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd UW-M, Olsztyn, rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132
14. Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument , (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html
15. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: