Diagnostyka psychopedagogiczna i poradnictwo wychowawcze 10-4S-DPY1
Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych) oraz konstruować strategie pracy z radzącym się.
Szczegółowe treści zajęć to:
- Podstawy diagnozy psychopedagogicznej
- Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej
- Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego
- Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne)
- Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny);
- Kryteria diagnostyczne ICD 10
- Cechy kontaktu pomocowego
- Kryteria prawidłowego kontaktu pomocowego
- Błędy w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym
- Opór radzącego się- wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem
- Zasady i formy prawidłowej komunikacji pomocowej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.)
- Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym/poradnianym
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
PE2_W01
- zna terminologię używaną w diagnostyce psychopedagogicznej i poradnictwie wychowawczym.
- umie zdefiniować źródła diagnostyki psychopedagogicznej i poradnictwa wychowawczego w różnych dziedzinach nauki.
- zna kluczowe pojęcia takie jak rodzaje poradnictwa, funkcje poradnictwa, etapy poradnictwa, modele diagnostyczne, rodzaje diagnoz, cechy diagnostyki psychopedagogicznej, norma, wskaźnik, średnia, wzorzec.
PE2_W04
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w diagnostyce psychopedagogicznej i poradnictwie wychowawczym.
- Zna wytyczne dotyczące tworzenia poszczególnych narzędzi diagnostycznych oraz wytyczne dotyczące ich zastosowania.
- Zna założenia stosowania multimetodycznego podejścia w diagnostyce psychopedagogicznej i poradnictwie wychowawczym.
PE2_W16
- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w postępowaniu diagnostycznym i poradnictwie wychowawczym.
- zna zarówno zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje osobowo-formalne specjalisty jak i zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje interpersonalne diagnosty.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U02
- potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu diagnostyki psychopedagogiczneji poradnictwie wychowawczym w celu analizowania i interpretowania problemów dziecka.
PE2_U10
- potrafi zastosować różne narzędzia diagnostyczne w zależności od wieku badanego, jego nastawienia do badania, zgłaszanych problemów.
- potrafi prawidłowo formułować diagnozę. Student potrafi stosować różne formy interwencji
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE2_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi i ich rodzinami.
- rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
- potrafi dokonać analizy własnego postępowania podczas prowadzenia procesu diagnostycznego i udzielania wskazówek w ramach terapii i coachingu.
Kryteria oceniania
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
WIEDZA:
- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć
- egzamin ustny
- ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu
- ocena prac wykonywanych podczas zajęć
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ocena aktywności studenta podczas zajęć
- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści
- ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej
- ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu dotyczącego sytuacji rodzinnej z wybraną osobą
- ocena transkrypcji wywiadu
Metody kształcenia:
- wykład
- dyskusja dydaktyczna
- prezentacja multimedialna
- burza mózgu
- odgrywanie scenek sytuacyjnych
- praca w zespołach
- analiza przypadków
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe - warsztaty: 30 h
Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 25 h
Przygotowanie, przeprowadzenie oraz analiza kwestionariusza wywiadu: 25 h
Łączna liczba punktów ECTS: 3
Literatura
Kargulowa, Alicja. (2010). O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN
Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa
Kołakowska, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Skałbania, B. (2009). Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Kraków
Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak
Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: