Psychopatologia rozwoju 10-4F-PRU
1. Teratogeny
• zasady działania teratogenów, przykłady
• pierwotna profilaktyka wad cewy nerwowej
• Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS)
• Płodowy Efekt Alkoholowy
2. Zaburzenia okresu dzieciństwa
• typy zaburzeń odżywiania u niemowląt i małych dzieci
• ruminacje, pica
• czynności nawykowe (ssanie kciuka, masturbacja dziecięca)
• zaburzenia snu u dzieci
• moczenie mimowolne
• mimowolne zanieczyszczanie się kałem
• schizofrenia dziecięca
3. Całościowe zaburzenia rozwoju
• Autyzm dziecięcy (geneza, charakterystyka zaburzenia, funkcjonowanie osób z autyzmem, rozpoznawanie zaburzenia)
• rodzina dziecka autystycznego, pomoc dziecku z autyzmem, terapia
• specyfika przywiązania u dzieci z autyzmem
• Zespół Retta
• Zespół Aspergera
4. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi,
• przyczyny i charakterystyczne symptomy ADHD
• zaburzenia współwystępujące
• rodzina dziecka z ADHD
• rozwój społeczny dziecka z ADHD (rówieśnicy, szkoła)
• pomoc dziecku z ADHD
5. Tiki, zaburzenia zachowania
• etiologia, rodzaje tików
• Zespół Tourette'a
• modele kształtowania się zachowań u dziecka
• zaburzenia zachowania (conduct disorder – CD)
• zaburzenia opozycyjno-buntownicze (oppositional defiant disorder – ODD)
• zaburzenia zachowania a ADHD
• zaburzenia zachowania, agresja a konflikt z prawem
6. Zaburzenia emocjonalne (lękowe)
• strach i lęk
• zespół uogólnionego lęku
• zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
• fobie specyficzne i społeczne
• zespół paniki z agorafobią i bez niej
• lękowe zaburzenia separacyjne
7. Zaburzenia nastroju i zachowania samobójcze
• depresja wielka i dystymia
• rodzaje zaburzeń depresyjnych u dzieci
• zmiany rozwojowe w zakresie symptomatologii depresyjnej
• zaburzenia lękowe a depresja próby samobójcze (rzekome i właściwe) i samobójstwa dokonane
• podmiotowe uwarunkowania samobójstw dzieci i młodzieży
• społeczne uwarunkowania wzrostu częstości samobójstw dzieci i młodzieży
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
PE2_W06
- charakteryzuje modele patologii rozwoju
PE2_W11
- wskazuje kryteria różnicowania zjawisk normatywnych od symptomatycznych
- opisuje przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym, społecznym
UMIEJĘTNOŚCI
PE2_U01
- posiada umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju oraz interpretowania ich do działań pedagogicznych
PE2_U04
- potrafi w sposób jasny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju człowieka
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE2_K01
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu psychopatologii rozwoju i jej znaczenia w realizacji zadań pedagogicznych
PE2_K06
- wykazuje się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie wiedzy psychologicznej
Kryteria oceniania
Przedmiot ma 3 punkty ECTS.
Nakład pracy Studenta:
25 godzin - 1 punkt ECTS - przygotowanie się do egzaminu testowego.
25 godzin - 1 punkt ECTS - czytanie dodatkowej literatury przedmiotu w ramach pracy własnej.
20 godzin - bezpośredni udział w zajęciach dydaktycznych.
Literatura
Literatura podstawowa
1, Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2 i 3. Warszawa: PWN.
2. Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca:
1. Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
2. Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar.
3. Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańska: GWP.
4. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S.(2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk, GWP.
5. Cierpiałkowska L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wyd. Scholar.
6. Namysłowska I. (2007). (red.). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL.
7. Popielarska A., Popielarska M. (red.) (2000). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa, PZWL.
8. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 1. Warszawa: PWN.
9. Schaffer, H. R. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10. Wolańczyk T., Komender J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: