Dydaktyka 10-3S-DYD1
W zależności od liczby godzin wykładów, poszczególne zagadnienia zostaną omówione w sposób mniej lub bardziej pogłębiony (fakultatywnie).
I. Treści wykładów
1. Miejsce pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki ogólnej w ramach nauk społecznych (humanistycznych), a zwłaszcza w odniesieniu do psychologii i socjologii
2. Johann Friedrich Herbart jako „ojciec założyciel” dydaktyki ogólnej pojmowanej nie jako sztuka, lecz nauka; kontynuacja – szkoła herbartystów
3. Reakcja na herbartyzm czyli progresywizm w pedagogice amerykańskiej, pedagogika reformy w krajach niemieckojęzycznych, ruch nowego wychowania (nowej szkoły) w krajach frankofońskich i w Polsce
4. Współczesne koncepcje nauczania i kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem nauczania problemowego i zespołowego oraz metody projektów, a także tzw. alternatywnych form, metod i środków kształcenia
5. Teoria kształcenia wielostronnego Wincentego Okonia i jej implikacje dla współczesnej szkoły.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
PE1_W01
- Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne (nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie)
- Ma wiedzę wprowadzającą w zakresie wybranych elementów przedmiotu dydaktyki (cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne)
PE1_W03
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych koncepcji natury ludzkiej i ich dydaktycznych implikacji
PE1_W09
- Zna i rozumie filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych
- Charakteryzuje orientację społeczną, indywidualistyczną i tzw. trzecią dydaktykę
- Zna egzemplifikacje stanowisk mieszczących się w poszczególnych nurtach dydaktycznego myślenia na temat związku między kształceniem i rozwojem
PE1_W13
- Wskazuje różnice między dydaktyka ogólną a dydaktykami szczegółowymi
- Zna i rozumie sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk, takich jak psychologia, socjologia, filozofia
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U02
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
- Potrafi poddać krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie
- Potrafi selekcjonować informacje i interpretować czytane teksty dydaktyczne
- Potrafi analizować stanowiska dydaktyczne i rozwiązania praktyczne w kontekście orientacji dydaktycznycH
PE1_U08
- Potrafi wyrazić opinię na temat misji szkoły i współczesnych wyzwań edukacyjnych
- Potrafi ocenić kompetencje i kwalifikacje nauczycieli z perspektywy zadań szkoły
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć (konspekt lekcji)
- Potrafi korzystać z wiedzy na temat zasad dydaktycznych
- Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia się wpisaną w ideę edukacji permanentnej
PE1_K08
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
1. Egzamin ustny (na życzenie studentów)
2. Przygotowanie indywidualnie lub zespołowo oryginalnego eseju albo prezentacji multimedialnej na jeden z 20 tematów podanych przez prowadzącego wykłady; z uwzględnieniem indywidualnych propozycji słuchaczy zgodnych z ich zainteresowaniami i mieszczących się w ramach problematyki nauki o wychowaniu.
Literatura
II. Lektura
1. Obowiązkowa:
Czesław Kupisiewicz (doktor honoris causa APS-u), Podstawy dydaktyki ogólnej (kilkanaście wydań)
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej
Mirosław S. Szymański, O metodzie projektów. Z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia
2. Uzupełniająca
Edouard Claparede, Szkoła na miarę
John Dewey, Szkoła a społeczeństwo
Johann Friedrich Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania
Ivan Illich, Odszkolnić społeczeństwo
Ellen Key, Stulecie dziecka
Mirosław S. Szymański, Niemiecka pedagogika reformy 1890 – 1933.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: