Praktyka asystencko-pedagogiczna w placówkach opieki nad małym dzieckiem 10-2P-WWR3e
Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną,
ogólnymi planami pracy oraz sposobami ich realizacji- opracowanie charakterystyki placówki.
Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój dziecka w placówce
opiekuńczo-wychowawczej, m.in. pedagoga, psychologa, logopedy, innych specjalistów-
394
przygotowanie wypisu realizowanych zadań.
Poznanie form zasad i metody pracy z dziećmi od 4 m.ż. do 3 r.ż. w zakresie: kształtowanie kontaktów
społecznych i emocji małego dziecka, rozwijania samodzielności i nawyków małego dziecka, rozwoju
zdolności poznawczych i aktywizacji mowy oraz rozwiązywania trudności wychowawcze w wieku
niemowlęcym.
Poznanie form i praktycznych metod realizacji treści programowych.
Student jako asystent opiekuna- wychowawcy uczestniczy w zajęciach opiekuńczo-wychowawczych
w łącznym wymiarze 20 godzin w zakresie:
a) zajęcia higieniczno-porządkowe (pielęgnacja małego dziecka),
b) zajęcia aktywizujące mowę,
c) zajęcia stymulujące rozwój motoryczny,
d) zajęcia: zabawa dziecięca (różne formy zabaw: manipulacyjne, konstrukcyjne, twórcze,
tematyczne).
Przedstawia sprawozdanie z 5 bloków całodziennych zajęć.
DRUKI DO POBRANIA
Dokumenty należy drukować dwustronnie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W07 E.3WW.W1. Zna zadania charakterystyczne dla placówek opieki nad małym dzieckiem oraz środowisko, w jakim one działają.
K_W09 E.3WW.W2. Zna założenie organizacyjne placówek specjalistycznych.
K_W15 E.3WW.W3. Zna zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w placówkach wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju.
K_W08 Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
K_W08 Zna zadania poszczególnych członków interdyscyplinarnego zespołu specjalistów Zna podstawowe zasady dotyczące kontaktu pomiędzy rodzicami a dziećmi – prawidłowości i zakłócenia.
Umiejętności
K_U03 Obserwuje, rozumie i interpretuje zachowania zespołu realizującego zadania opiekuńczo wychowawcze.
K_U02 E.3WW.U1. Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli i specjalistów ich interakcji z dziećmi oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
K_U02 E.3WW.U2. Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych.
K_U02 E.3WW.U3. Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych specjalistów.
K_U02 Potrafi przeprowadzić rozmowę z zespołem wspierającym rozwój dziecka na temat procesu wspomagania rozwoju.
K_U04 Poprawnie określa cele zajęć, opiekuńczych, środki dydaktyczne, itd; Prawidłowo dokonuje zapisu obserwacji zajęć dydaktycznoterapeutycznych.
K_U08 Komunikuje się ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych, przy pomocy różnych technik i kanałów komunikacyjnych.
Kompetencje społeczne
K_K03a Podmiotowo traktuje osoby doświadczające problemów w środowisku rodzinnym.
K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.
K_K01 Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.
K_K02b E.3WW. Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami, w celu poszerzania swojej wiedzy.
K_K03a Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem i rodziną.
K_K02c Ma świadomość o wartości podejmowania działań na rzecz zadań rodziny w zakresie kształtowania jej profilaktycznej i ochronnej funkcji wobec dziecka.
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a43ca4a630cb646fda6b800c201fb4428%40thread.tacv2/conversations?groupId=c3862d5b-441e-4874-8b05-06c70bc76be6&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: