Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii 10-2F-PIC1
WYKŁAD
Podstawowe problemy psychologii i psychopatologii rozwoju człowieka”
Wyznaczniki i uwarunkowania prawidłowego i nieprawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży
Zaburzenia zachowania
Zespół nadpobudliwości psychorychowej
Zaburzenia lękowe
Depresja
Zaburzenia odżywiania
Całościowe zaburzenia rozwojowe
ĆWICZENIA ….
Istota rozwoju i czynniki rozwoju człowieka
Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego
Rozwój prenatalny. teratogeny
Rozwój okresu wczesnego dzieciństwa/Czynniki zaburzeń rozwojowych
Rozwój okresu średniego dzieciństwa Czynniki zaburzeń rozwojowych
Rozwój okresu późnego dzieciństwa Czynniki zaburzeń rozwojowych
Rozwój okresu dorastania Czynniki zaburzeń rozwojowych
Upośledzenia umysłowe i zaburzenia uczenia się
Terapia i leczenie zaburzeń
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: |
Efekty kształcenia
PC1_KK_W06 Zna specyfikę poszczególnych okresów rozwojowych
PC1_KK_W06 Zna prawidłowości rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego w toku
życia
PC1_KK_W06 Potrafi scharakteryzować podstawowe zaburzenia rozwoju u dzieci i młodzieży
PC1_KS_U02 Potrafi dokonać wstępnej oceny rozwoju dziecka na poszczególnych etapach i rozpoznać niepokojące objawy
PC1_KS_U02 Określa potencjalne problemy psychologiczne, jakich może doświadczać dziecko, adolescent i
osoba dorosła w kolejnych okresach życia
PC1_KS_U02 Potrafi określać czynniki niekorzystnie wpływające na rozwój dzieci i młodzieży
PC1_KK_U06 Posiada świadomość specyfiki funkcjonowania dziecka na poszczególnych etapach rozwoju i potrafi ją wykorzystać w kontakcie z dzieckiem i jego rodzicami
PC1_KK_U05 Wyraża sądy i opinie na temat potrzeb rozwojowych człowieka w toku rozwoju
PC1_KK_K02 Wrażliwy na ograniczenia i możliwości funkcjonowania emocjonalnego, poznawczego i
społecznego dziecka na poszczególnych etapach rozwoju
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, aktywność, wypowiedzi indywidualne, udział w dyskusjach; zadania wykonywane w ramach ćwiczeń, pozytywne napisanie kolokwium ( test jednokrotnego wyboru 60 % poprawnych odpowiedzi).
Studenci zobowiązani są do obecności na ćwiczeniach ( w przypadku nieobecności należy napisać prace pisemna dotyczącą tematu omawianego podczas ćwiczeń).
Literatura
Literatura podstawowa
1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 2 i 3. Warszawa: PWN.
2. Brzezińska A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańska: GWP.
3. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003). Psychologia rozwoju człowieka, Tom 1. Warszawa: PWN.
4. Stypułkowska, J. (red). (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Warszawa: Agencja Reklamowo – Wydawnicza DIMA.
5. Vasta, R., Haith, M. M., Miller, S. A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.
Literatura uzupełniająca:
1. Bee H. (2007). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
2. Brzezińska A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar
4. Eliot, L. (2010). Co tam się dzieje? Jak się rozwija mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Warszawa: Media Rodzina.
5. Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle i myśleniu uczą nas małe dzieci. Poznań: Media Rodzina.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: