Szkoła i środowisko 10-1S-SZS
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020L:
Zakres tematów poruszanych na ćwiczeniach: Szkoła jako podmiot administracji publicznej |
W cyklu 2020Ln:
Zakres tematów poruszanych na ćwiczeniach: Szkoła jako podmiot administracji publicznej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok:
WIEDZA
PE1_W14
- Ma podstawową wiedzę na temat szkoły jako instytucji społecznej, jej funkcji społeczno-politycznych, edukacyjnych, kulturowych, opiekuńczo-socjalnych i terapeutycznych.
- Ma wiedzę o zmieniających się kontekstach politycznych, kulturowych, religijnych, zna relacje między szkołą a państwem, gminą, środowiskiem lokalnym i rodziną.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U01
- Obserwuje i refleksyjnie interpretuje procesy zmian systemu edukacji.
- Dostrzega powiązania systemu edukacji z polityką, religią, interesami lokalnymi.
- Rozumie mechanizmy rozwoju szkoły
PE1_U08
- Rozumie założeniowy, zmienny, dynamiczny charakter edukacji. Potrafi mówić o edukacji i szkole z perspektywy funkcjonalizmu, emancypacji, konstruktywizm. Interesuje się tradycyjnymi i współczesnymi innowacyjnymi programami wychowawczymi szkoły, potrafi je analizować w perspektywie teorii i praktyki.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K04
- Stara się budować i rozwijać własne kompetencje profesjonalne. Rozumie etyczne, religijne, kulturowe i polityczne dylematy etyczne pracy w pracy nauczyciela.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
PE1_W14 Ma podstawową wiedzę na temat szkoły, jako instytucji społecznej, jej funkcji edukacyjnych, kulturowych, opiekuńczo-socjalnych i terapeutycznych; ma wiedzę o zmieniających się kontekstach działalności szkoły –politycznych, kulturowych, religijnych
PE1_U08 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii, popierając je argumentacją z perspektywy funkcjonalizmu, emancypacji, konstruktywizm
Kryteria oceniania
Ocenie będzie podlegało przygotowanie studenta do zajęć (literatura, samodzielny wybór i opracowanie źródeł).
Ocenie będzie podlegała aktywność studenta na zajęciach.
Ocenie będzie podlegała praca pisemna studenta - zagadnienia/pytania problemowe.
NAKŁAD PRACY STUDENTA
- godziny kontaktowe - stacjonarne - ćwiczenia: 15 h, wykłady 15h, niestacjonarne - ćwiczenia 15 h
- przygotowanie do zajęć (zapoznanie się z literaturą w tym samodzielne poszukiwanie i analiza źródeł) - 45 godzin.
- przygotowanie pracy pisemnej - 10 godzin
Liczba punktów ECTS – 3.
Literatura
PODSTAWOWA:
Brzezińska A., Ziółkowska B., (2013), Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła, Studia Edukacyjne, 27.
Mendel M., Szkudlarek T., (2019), Szkoła publiczna między neoliberalizmem a narodowym konserwatyzmem, Kultura i Edukacja, 1(123).
Nowak-Dziemianowicz M., (2014), Polska szkoła i polski nauczyciel w procesie zmiany. Problemy i możliwości, Przegląd Badań Edukacyjnych, 19(2).
Pomianowska M., Stańczyk M., (2017), O szkole od nowa. Rozmowy o edukacji, Wolters Kluwer
Rabiej-Sienicka K., (2018), Analiza modeli szkół przyszłości – „dziury w ścianie”, szkoły w chmurze i szkoły artystyczne, Studia Sociologica, 10.
Raszewska-Skałecka R., (2019), Szkoła publiczna jako zdecentralizowany podmiot administracji publicznej, Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego
Smolińska-Theiss B., (2012), Dziecko w szkole – szkoła w służbie dziecku, Przegląd Pedagogiczny, 1.
Wysocka E., Tomiczek K., (2014), Szkoła jako środowisko życia i codzienności ucznia – analiza teoretyczna i empiryczne egzemplifikacje percepcji i sposobu wartościowania szkoły prze uczniów, Przegląd Pedagogiczny, 1.
UZUPEŁNIAJĄCA
Dolata R. (red) (2014), Czy szkoła ma znaczenie? Raport IBE.
Federowicz M. i in. (red). (2015), Dynamika przemian w edukacji i diagnoza problemów do rozwiązania, Raport IBE.
W cyklu 2020L:
PODSTAWOWA: Brzezińska A., Ziółkowska B., (2013), Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła, Studia Edukacyjne, 27. UZUPEŁNIAJĄCA |
W cyklu 2020Ln:
PODSTAWOWA: Brzezińska A., Ziółkowska B., (2013), Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła, Studia Edukacyjne, 27. UZUPEŁNIAJĄCA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: