Systemy wsparcia dziecka i rodziny w Europie 10-1S-SWE
Przedmiot przyczynia się do nabywania przez studentów kompetencji rozumienia i interpretowania przestrzeni, w której rozwija się relacja rodziny i instytucji edukacyjno-wychowawczych, a także dostarcza narzędzi do świadomego kształtowania tej przestrzeni.
Zajęcia mają na celu dostarczenie studentowi wiedzy na temat różnych perspektyw teoretycznych i kontekstów, w których można analizować i interpretować relacje rodziny i instytucji edukacyjno-wychowawczych. Na zajęciach studenci uczą się dostrzegać wpływ tych relacji zarówno na przestrzeń rodzinną, jak i na proces kształcenia w instytucjach edukacyjno-wychowawczych.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich: opieka nad kobietą w ciąży, urlop macierzyński, urlop wychowawczy, opieka nad dziećmi do trzeciego roku życia, opieka nad dziećmi przed szkołą, opieka i edukacja dzieci w wieku szkolnym; pomoc rodzinie (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin z problemami,);
2. opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne), opieka nad ludźmi chorymi i starymi.
3. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny.
4. Główne problemy polityki rodzinnej, polityki na rzecz niepełnosprawnych, polityki zdrowotnej i polityki oświatowej w wybranych krajach Europy.
5. Charakterystyka problemów społecznych w wybranych krajach europejskich.
6. Systemy opieki nad dzieckiem – standardy europejskie versus standardy poza Unią Europejską na przykładzie
- Indii, Rosji, Białorusi i Ukrainy, Krajów Arabskich.
- Wielkiej Brytanii, Polski, Włoch, Niemiec
- krajów nadbałtyckich i skandynawskich
7. Starość i starzenie się w rodzinie z perspektywy rodziny sprawującej opiekę.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
PEP1_W01
Zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię nauk społecznych dotyczącą: modeli polityki społecznej, genezy i rozwoju polityki społecznej w Unii Europejskiej, w tym wartości socjalnych w Unii- godność, wolność, równość, solidarność, subsydiarność, sprawiedliwość; pomocy społecznej, ubezpieczenia społecznego, polityki prorodzinnej, funkcji i dysfunkcji rodziny, rodziny zastępczej, ośrodków opiekuńczych i wychowawczych, spo
PEP1_W07
Umie przedstawić ewolucję instytucji społecznych mających na celu wsparcie dziecka i rodziny, oraz wyjaśnić zasady działania współczesnych systemów wsparcia w wybranych krajach unijnych.
PEP1_W15
Ma wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej pomocowej w wybranych krajach Europejskich, zna indywidualną i społeczną sytuację działających podmiotów i zasady działania społecznego.
PEP1_W16
Potrafi wymienić wybrane podstawy prawne, organizacyjne i etyczne z zakresu pomocy rodzinie i dziecku w wybranych krajach UE.
PEP1_U02
Potrafi samodzielnie i krytycznie określić potencjalną „sieć pomocy” dla wybranych studiów przypadku.
PEP1_U13
Potrafi poprowadzić prezentację, zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole.
PEP1_K01
Wykazuje inicjatywę w zakresie organizacji pracy, chętnie angażuje się w projekty zespołowe, oraz pracę indywidualną.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
1. dyskusja dydaktyczna
2. prezentacja
3. praca indywidualna
4. praca grupowa
Nakład pracy studenta : 90 godzin, w tym:
30 godzin kontaktowych: 15 wykładu i 15 ćwiczeń
30 godzin prac pisemnych i przygotowania do zajęć
30 godzin lektur i krytycznej analizy tekstu
Literatura
1. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
2. Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa
3. Konwencja o Prawach Dziecka.
4. McWhirter, J. J.; McWhirter, B. T..; McWhirter, A. M.; McWhirter, E., H. (2008). Zagrożona młodzież. Ujęcie kompleksowe. Dla pracowników poradni, nauczycieli, psychologów i pracowników socjalnych. Warszawa: PARPA
5. Milewska, E., Szymanowska, A. (red.) (2000). Rodzic i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN
6. Pytka, L. (2000). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: Wydawnictwo APS.
7. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
8. Ziemski, S. (1972). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: