Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych 10-1S-RPR
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z problemami rozwojowymi małych dzieci, procesem diagnostycznym oraz procesem wspomagania rozwoju. Student zdobędzie wiedzę z zakresu współpracy z rodziną dziecka potrzebującego wsparcia. Dowie się też w jaki sposób pracować z dzieckiem zdolnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PEP1_W02
Zna kryteria doboru metod diagnozy i pracy z rodziną i dziećmi o zaburzonym rozwoju
PEP1_W04
zna terminologię i podstawowe pojęcia z zakresu wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju, diagnozy potrzeb rozwojowych i terapii małego dziecka o zaburzonym rozwoju i wsparcia jego rodziny
ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o systemach wczesnego wsparcia rodziny i dziecka o zaburzonym rozwoju w Polsce i zagranicą
zna założenia teoretyczne i metodyczne metod diagnozy i terapii małego dziecka o zaburzonym rozwoju i pracy z jego rodziną
PEP1_U03
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną w celu analizy i interpretowania potrzeb rozwojowych małego dziecka i jego rodziny
potrafi dobrać właściwe narzędzia diagnostyczne i przeprowadzić diagnozę potrzeb rozwojowych dziecka i jego rodziny
potrafi samodzielnie skonstruować kwestionariusz wywiadu i arkusz obserwacji dziecka uwzględniający zaburzone funkcje
PEP1_U05
wykonuje wywiady i obserwacje niezbędne do przygotowania planu terapii dziecka i wsparcia jego rodziny
projektuje w grupie zadaniowej plan terapii dziec-ka i wsparcia jego rodziny w oparciu o zgromadzone materiały
właściwe dobiera i stosuje metody pracy z rodziną i małym dzieckiem o zaburzonym rozwoju
Kryteria oceniania
Przedmiot będzie zaliczony na podstawie oceny poziomu rozwoju wybranego dziecka.
Literatura
Affolter F. (1997), Spostrzeganie, rzeczywistość, język, WSiP, Warszawa.
Aly M. (2002), Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia, GWP, Gdańsk.
Hallowell E., Ratey J.J. (2004), W świecie ADHD, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.
Kozłowska A. (1984), Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa.
Babiuch M. (2002), Jak współpracować z
rodzicami trudnych uczniów? WSiP, Warszawa.
Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa.
Mikler-Chwastek A, Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt, Wydawnictwo Harmonia 2011.
Borkowska M. (2001), Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym, Warszawa.
By dziecko było geniuszem : wprowadzenie do edukacji komplementarnej / Wiesław Andrukowicz. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012
Czy moje dziecko jest zdolne? / Alicja Borowska. - Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2009
Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole / Sylvia B. Rimm ; przeł. z ang. Monika Horzowska. - Poznań : Moderski i S-ka, 2000
Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego / Agnieszka Hłobił. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010
Dzieci zdolne / Mirosława Partyka. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, 2000.
Bogdanowicz M. (1994), O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Lubin.
Rowicka-Łagowska D., Jasińska M. (2011), Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu. Przewodnik praktyczny, Juka, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: