Psychologia twórczości 10-1S-PTW1
1. Wprowadzenie – wybrane zagadnienia psychologii twórczości.
2. Twórczość – podstawowe pojęcia i kryteria twórczości – wytwór, otoczenie. Społeczny odbiór twórczości.
3. Twórczość w ujęciu różnych szkół psychologicznych. Twórczość w perspektywie psychoanalizy, psychologii humanistycznej, asocjacjonistycznej, behawioryzmu, poznawczej.
4. Przegląd koncepcji procesu twórczego. Wgląd i intuicja.
5. Twórczość w koncepcjach systemowych.
6. Osobowość i style poznawcze.
7. Twórczość a inne zdolności.
9. Komponenty poznawcze w procesie twórczym. Percepcja, wyobrażenia, wyobraźnia, uwaga.
10. Komponenty poznawcze w procesie twórczym. Pamięć, pojęcia, myślenie, metapoznanie, rozwiązywanie problemów.
11. Procesy emocjonalne i motywacyjne w twórczości.
12. Indywidualne cechy twórców.
13. Społeczna psychologia twórczości i stosowana psychologia twórczości.
14. Identyfikacja potencjału twórczego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_W04
- Zna klasyczne szkoły psychologiczne i budowane w ich zakresie wyjaśnienia zjawiska twórczości i człowieka jako jednostki twórczej. Rozumie ich znaczenie dla pedagogicznych oddziaływań ukierunkowanych na pomoc w tworzeniu.
PE1_W12
- Zna główne nurty badawcze w pedagogice twórczości i ich związki z głównymi paradygmatami badań społecznych. Rozumie ich źródła i konsekwencje dla wyjaśniania zjawiska twórczości w kontekście pedagogicznym.
- Zna podstawowe narzędzia badawcze stosowane w psychologicznych i pedagogicznych badaniach ukierunkowanych na analizę zjawiska twórczości, a także diagnozowanie zdolności i postaw twórczych.
PE1_W22
- Zna genezę psychopedagogiki kreatywności.
- Zna podstawową terminologię (jej źródła oraz zastosowania) używaną w zakresie psychopedagogiki kreatywności w kontekście działań pedagogicznych ukierunkowanych na analizę zjawiska twórczości oraz diagnozowanie zdolności i postaw twórczych.
- Zna podstawowe ujęcia (teorie, koncepcje, modele) stanowiące teoretyczne podstawy psychopedagogiki kreatywności i wpływające na praktyczne działania pedagogów twórczości w zakresie edukacji do twórczości.
PE1_W24
- Zna koncepcje opisujące społeczne, kulturowe i organizacyjne uwarunkowania twórczości. Rozumie ich znaczenie dla działań podejmowanych przez pedagogów twórczości i konieczność wielokierunkowego rozpatrywania uwarunkowań rozwoju twórczego jednostki.
PE1_U01
- Prawidłowo posługuje się terminologią z zakresu teorii twórczości.
- Definiuje oraz dostrzega różnego rodzaju psychologiczne inhibitory aktywności twórczej.
PE1_U03
- Prawidłowo definiuje poznawcze, osobowościowe i wolicjonalne uwarunkowania procesu twórczego.
- Prawidłowo rozpoznaje potencjał twórczy dzieci młodzieży i dorosłych przez pryzmat psychologicznych teorii twórczości.
- Prawidłowo definiuje cechy poznawcze, osobowościowe i wolicjonalne charakteryzujące jednostki twórcze.
PE1_U15
- Potrafi definiować problemy wynikające z dotychczasowego stanu wiedzy z zakresu rozumienia oraz pomiaru twórczości.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
WIEDZA:
- wykład
- dyskusja panelowa
- dialog
- prezentacja multimedialna
- referat
UMIEJĘTNOŚCI:
- prezentacja studentów
- dialog
- gry dydaktyczne
- referat
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- dyskusja
- referat
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Liczba godzin kontaktowych - 60h
Przygotowanie się do zajęć - 45h
Przygotowanie do egzaminu- 40h
Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 145h
Liczba punktów ECTS - 5
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Impuls. Rozdziały 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10.
Brocławik, K. (1991). Model efektywnej grupy inwentycznej. W: Tokarz, A. (red.). Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW.
Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Karwowski, M. (2006). Motywowanie uczniów do działań twórczych – między romantyzmem a behawioryzmem. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 13-27.
Kaufman, J. C. (2011). Kreatywność. Warszawa: APS. Rozdziały 2, 3, 4.
Simonton, D. K. (2010). Geniusz. Warszawa: Wydawnictwo APS. Rozdziały 1-5.
Literatura uzupełniającaTe:
Craig, T. Y., Kelly, J. R. (1999). Group cohesiveness and creative performance. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 4, 243-256.
Karwowski, M. (2009). (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria. Metodologia. Diagnostyka. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Karwowski, M. (2009). Klimat dla kreatywności. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości (wyd. IV, zmienione i rozszerzone). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Popek, St. (2000). Kwestionariusz twórczego zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Szymański, M., S. (1987). Twórczość a style poznawcze uczniów. Warszawa: WSiP.
Szmidt, K. J. (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Rozdział K. Żyła „Czy pamięć pomaga w twórczym myśleniu?", str. 193-206.
Szmidt, K. J. (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Rozdział A. Słabosz „Twórczość a metapoznanie", str. 179-192.
Ward, T.B., Smith, S. M., Finke, R.A. (1999). Creative cognition. W: R. J. Sternberg (red.), Handbook of creativity (189-212). Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: