Metodyka pracy z grupą 10-1S-MPG
Podczas zajęć studenci poznają podstawowe definicje i rodzaje grup społecznych.
Na zajęciach omówione zostaną elementarne procesy grupowe, w tym:
- rodzaje grup
- definicje grupy społecznej
- dynamika rozwoju grupy,
- etapy tworzenia się grupy,
- sposoby nawiązywania kontaktu z grupą spójną i grupą niespójną, grupą zamkniętą i grupą otwartą,
Istotnym elementem zajęć będzie obszar komunikacji interpersonalnej, w tym nawiązywania kontaktu z grupą oraz pracy z oporem.
Zajęcia wprowadzą również w tematykę strukturalnych aspektów grup, takich jak:
- role grupowe,
- przywództwo,
- specyficzne procesy wewnątrzgrupowe i międzygrupowe – konformizm, konflikt i współpraca.
Zajęcia prowadzone będą w sposób interaktywny, przez co studenci będą poznawać różne metody i techniki pracy z grupą.
Podczas zajęć studenci poznają metodologiczne założenia formułowania konspektu zajęć grupowych, w tym sposoby formułowania celów zajęć, rezultatów zajęć, narzędzi i metod pracy z dziećmi i młodzieżą, sporządzanie zasad/kontraktu grupowego.
Uczestnicy warsztatów będą ćwiczyć podstawowe kompetencje z obszaru komunikacji interpersonalnej, w tym zadawanie pytań otwartych, formułowanie komunikatów empatycznych, stosowanie parafraz, interpretacji.
Podczas zajęć studenci w sposób interaktywny, poprzez doświadczanie będą mogli poznać wybrane metody (np. Trening Zastępowania Agresji) oraz techniki (praca z rysunkiem, burza mózgu, psychoedukacja, techniki socjometryczne, techniki integracyjne, drama, praca ze skojarzeniami, zabawy ruchowe itp.) pracy z grupą.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
PEP1_W08
ma podstawową wiedzę na temat procesów komunikacyjnych zachodzących w grupach dziecięcych, młodzieżowych i dorosłych, ma podstawową wiedzę na temat prawidłowości i zakłóceń tych procesów i odnosi ją do metodyki pracy z grupą
PEP1_W14
ma podstawową wiedzą o uczestnikach działalności opiekuńczo-wychowawczych, zorientowaną na zastosowanie w pracy z grupą, zna etapy pracy z grupą, modele pracy z grupą oraz zasady pracy z grupą
PEP1_U02
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu opieki i wychowania oraz powiązanych z nimi dyscyplin oraz praktyki dla analizowania, interpretowania i projektowania pracy z grupą, a także dla analizowania i interpretowania procesów opiekuńczych i wychowawczych
PEP1_U18
potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów i zadań grupy, zna typologie grup,
PEP1_K07
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, jest zdolny do porozumiewania się z innymi członkami grup do których należy, będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
- dyskusja dydaktyczna
- praca w zespołach
- analiza przypadków
- metody aktywizujące, w tym odgrywanie scenek, gry i zabawy pedagogiczne
- prezentacja multimedialna
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Godziny kontaktowe - warsztaty: 45 h
Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury: 15 h
Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranej metody pracy z grupą: 20h
Przygotowanie konspektu zajęć z grupą: 25 h
Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
WIEDZA:
- ocena aktywności studenta podczas zajęć
- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć
- ocena przygotowania konspektu do prowadzenia zajęć z grupą
- ocena opisu wybranej metody pracy z dziećmi i młodzieżą
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
ocena aktywności studenta podczas zajęć
ocena sposobu przeprowadzenia zaplanowanych zajęć z grupą
umiejętność dokonywania autoewaluacji jakości przeprowadzonego warsztatu
Literatura
Caldini, R. B. (2012). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot.
Brown, R. (2006). Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot.
Całusińska, M. (2012). Trening umiejętności wychowawczych. Dla rodziców i specjalistów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot
Kozdroń, A. (2014). Scenariusze zajęć i zabaw dla wychowawców, pedagogów, animatorów kultury i rodziców. Warszawa. Difin.
Jąder-Taboł, M. (2015). Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Kraków. Impuls.
Trawińska, H. (2006). Zabawy rozwijające dla małych dzieci. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie Żak
Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Przewodnik dla psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk
Uzupełniająca:
Jedliński, K. (2008). Trening interpersonalny. Wydawnictwo W.A.B. Warszawa
Kania, I. (2014). Jak towarzyszyć uczniom w rozwoju społeczno-zawodowym? Gry szkoleniowe i scenariusze zajęć do pracy z młodzieżą. Warszawa. Difin
Święcicka, J. (2010). Ja i grupa. Trening dla uczniów. Warszawa. Difin.
Faber, A., Mazlish, E. (2001). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Nasza drukarnia. Poznań
Gordon, T. (2001). Wychowanie bez porażek. Instytut Wydawniczy PAX. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: