Metodyka kształcenia dorosłych - 1 10-1S-MK1
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Przedmiot zainteresowań metodyki kształcenia i jej elementy składowe
2. Metodyka nauczania – uczenia się a metodyka kształcenia dorosłych
3. Charakterystyka ucznia dorosłego
4. Uczeń i nauczyciel w edukacji dorosłych
5. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych z uwzględnieniem potrzeb ucznia dorosłego
6. Metody kształcenia dorosłych
7. Opracowanie zajęć edukacyjnych dla osób dorosłych
8. Konstruowanie narzędzi do hospitacji i ewaluacji zajęć
9. Prowadzenie i hospitowanie zajęć dla uczniów dorosłych w następujących formach: Centrum Kształcenia Ustawicznego, szkołach policealnych, Uniwersytetach Trzeciego Wieku
10. Omawianie przebiegu hospitowanych zajęć
11. Specyfika edukacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Hospitacja w Warsztatach Terapii Zajęciowej
W cyklu 2020:
TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ 1. Edukacja dorosłych a przemiany współczesności TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17
WIEDZA
PE1_W15
- Zna specyfikę potrzeb i możliwości ucznia dorosłego w ośrodkach kształcenia dorosłych.
PE1_W16
- Posiada wiedzę w zakresie działalności nauczyciela uczniów dorosłych.
PE1_W22
- Zna podstawową terminologię używaną w zakresie edukacji dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki kształcenia dorosłych.
- Zna podstawowe koncepcje metodyczne w zakresie edukacji osób dorosłych.
PE1_W23
- Ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu edukacji osób dorosłych w różnych formach organizacyjnych.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U06
- Umie w sposób precyzyjny i spójny wypowiedzieć się na wybrane tematy w zakresie kształcenia osób dorosłych.
PE1_U09
- Umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody i procedury w zakresie edukacji osób dorosłych.
PE1_U15
- Potrafi zaplanować i zaprojektować zajęcia edukacyjne dla różnych środowisk osób dorosłych z wykorzystaniem technik i narzędzi metodycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki pracy z osobami dorosłymi, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i doskonalenia warsztatu metodycznego.
PE1_K04
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, jako nauczyciel osób dorosłych w placówkach kształcenia dorosłych, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
Wywiązanie się z następujących zadań podlegających ocenie:
- hospitacje (obecność, uzupełnione arkusze hospitacyjne)
- zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć
- skonstruowanie narzędzia do hospitacji i ewaluacji zajęć
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, GWP, Gdańsk 2009
2. Matlakiewicz A., Solarczyk – Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2005.
3. Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych, WSiP, Warszawa 1991
4. Siemieniecki B., Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych, Wydawnictwo A. Marszałek. Toruń 1994
5. Szlosek F., Burza mózgów, CODN, Warszawa 1996
6. Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, ITeE, Radom 1998
7. Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Helion. Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca
1. Detz J., Sztuka przemawiania. GWP. Warszawa 2001
2. Kuruliszwili S. (red.), Technologie informacyjne a zmiany współczesnej edukacji. „Impuls”. Kraków 2014
3. Knowles S. M., Holton III E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009
4. Wiśniewska J., Jurkiewicz P. (red.), Poradnik metodyczny dla osób prowadzących szkolenia trenerów pracy i pracodawców współpracujących z niepełnosprawnymi intelektualnie. APS. Warszawa 2016
W cyklu 2020:
Literatura obowiązkowa 1. Aleksander P. N., Udane szkolenie. Przewodnik szkoleń i warsztatów, Kielce 2007. Literatura uzupełniająca 1. Detz J., Sztuka przemawiania. GWP. Warszawa 2001 |
Uwagi
W cyklu 2020:
METODY KSZTAŁCENIA Zajęcia odbywają się zgodnie z planem w aplikacji Teams. Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a141e829152394e25a58f8568c501b63b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=035e9b43-eaa2-49ca-8e51-95826ea66a74&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: