Media w doskonaleniu kwalifikacji nauczycieli 10-1S-MDK1
TREŚCI PROGRAMOWE
WYKŁAD
1.Podstawowe definicje i pojęcia związane z zawodem nauczycieli i mediami
2.Rola i miejsce mediów w rozwoju zawodowym nauczyciela.
3.Przydatność mediów w doskonaleniu kwalifikacji
4. Kompetencje informacyjno-informatyczne nauczycielia
5.Kompetencje społeczno-komunikacyjne nauczyciela
6.Rola nauczyciela w cyfrowej szkole
7. Media a warsztat badawczy nauczyciela
ĆWICZENIA
1. Podstawowe pojęcia związane z problematyką rozwoju zawodowego (np. kompetencje, kwalifikacje, doskonalenie i dokształcenie, edukacja permanentna).
2. Specyfika procesu naucznia przy użyciu mediów cyfrowych
3. Informatyczne tendencje w kształceniu nauczycieli.
4. Kształcenie multimedialne i edukacja infomatyczna
5. Przydatnosć mediów w edukacji specjalnej
6. Wyzwania i zagrożenia najnowszych technologii
7. Innowacyjne rozwiązania w edukacji medialnych
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
PE1_W22
posiada podstawową wiedzę dotyczącą potrzeb i możliwości doskonalenia kwalifikacji z zastosowaniem mediów
PE1_W23
potrafi analizować związki i zależności między rolą i miejscem mediów a doskonaleniem kwalifikacji ogólnych i specjalistycznych
PE1_U04
posiada motywację do doskonalenia kwalifikacji z zastosowaniem mediów i aplikacji medialnych w doskonaleniu profesjonalnych umiejętności
PE1_U06
potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych w celu doskonalenia swoich kwalifikacji z wykorzystaniem mediów.
PE1_U09
w sposób twórczy łączy typowe metody, procedury i dobre praktyki w doskonaleniu kwalifikacji z zastosowaniem mediów
PE1_K01
gromadzi wiedzę i dzieli się nią w celu rozwoju kompetencji wykorzystania edukacyjnego mediów
PE1_K08
projektuje i wykonuje działania mające na celu doskonalenie kwalifikacji z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu w mediach cyfrowych
Kryteria oceniania
Wykłady
Ocena z przygotowanych indywidualnych prac
Cwiczenia
Ocena aktywności studentów oraz przygotowanych prac grupowych
Literatura
1. Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, DIFIN, Warszawa 2014
2. Bednarek J. (red.), Człowiek w obliczu szns cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, DIFIN, Warszawa 2014
3. Bednarek J. Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i swiata wirtualnego, DIFIN, Warszawa 2014.
4. Bednarek J., Multimedialne kształcenie ustawiczne nauczycieli, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2010.
5. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2012.
6. Bielecki J., Jacewicz A., Edukacja z prespektywy przemian kulturowo-społecznych, Wyd. NWSP, Białystok 2010
7. Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Od teorii do praktyki. Gdańsk: GWP 2008.
8. Fazlagić J. A., Zarządzanie wiedzą w szkole. Warszawa: Wydawnictwa CODN 2007.
9. Janicka-Panek T., Lider Wewnątrzszkolengo Doskonalenia Nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa CODN 2006.
10. Kwiatkowska H., Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2007.
11. Morbitzer J., Musiał E. (red.), Człowiek – media – edukacja, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków 2012
12.Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w swiecie ponowoczesnym, Wyd. UMK, Toruń 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: