Emisja głosu 10-1S-EMG
Treści poruszane na zajęciach:
- Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi prawidłowej emisji, higieny głosu i dykcji
- przeprowadzenie ćwiczeń oddechowo- emisyjnych
- przeprowadzenie ćwiczeń usprawniających aparat mowy
- przegląd predyspozycji studentów i wskazanie im kierunków indywidualnej pracy w obszarze emisji i higieny głosu oraz dykcji.
- ćwiczenia z zakresu autoprezentacji ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia głosu
-Zapoznanie studentów ze znaczeniem i oddziaływaniem ćwiczeń proponowanych do samodzielnego wykonywania, w formie filmów instruktażowych przygotowanych autorsko przez prowadzącego
- pomoc w przygotowaniu pracy zaliczeniowej, którą jest wygłoszenie z pamięci wybranego tekstu zachowaniem wymogów prawidłowej emisji i higieny głosu.
W cyklu 2020L:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia są ćwiczeniami wymagającymi od studenta aktywności i zaangażowania. |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Efekty dla specjalności ASKn-EW:
PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
PE1_U07 Ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem.
PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Efekty dla specjalności ASK-EK:
PE1_W17 - Ma wiedzę na temat prawidłowych nawyków higienicznych związanych z aparatem mowy.
PE1_U07 Posiada umiejętność prawidłowego artykułowania; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie.
PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Efekty dla specjalności EDB:
PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
PE1_U07 Posiada umiejętność prawidłowej artykulacji; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie.
PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Efekty dla specjalności DZA:
PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
PE1 _U07 Posiada umiejętność prawidłowej artykulacji słów; Umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie.
PE1_U14 Ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje dbałość w tym obszarze, umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie.
PE1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu operowania głosem, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w tym zakresie, dokonuje samooceny i doskonali umiejętności posługiwania się głosem.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Efekty dla specjalności WPW:
PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem; posiada umiejętność prawidłowego artykułowania; umie porozumiewać się i wypowiadać estetycznie.
PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Efekty dla specjalności POW (Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza):
PE1_W17 Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
PE1_U14 Potrafi analizować własne nawyki posługiwania się narządami mowy i potrafi doskonalić własne sposoby komunikacji stosowane w pracy.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
dla specjalności PZI
WIEDZA
PE1_W17
- Ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U17
- Ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem.
- Potrafi analizować przyjmowane strategie i metody własnych działań animujących ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
- Potrafi analizować i doskonalić własne sposoby komunikacji stosowane w pracy nauczyciela.
PE1_U14
- Dokonuje refleksji nad realizacją zajęć dydaktycznych wymagających intensywnego i długotrwałego posługiwania się głosem, ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się aparatem artykulacyjnym, wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w obszarze posługiwania się zawodowo głosem.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Efekty dla specjalności EDW (Edukacja Wczesnoszkolna):
PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy.
PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiada w stopniu podstawowym umiejętność poprawnego posługiwania się głosem.
PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze.
-----------
DZ-PE-P1 PWK
PE1_W17 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania i patologii narządów mowy
PE1_U07 ma rozwinięte umiejętności komunikowania się, w tym także posiadania w stopniu podstawowym umiejętności poprawnego posługiwania się głosem
PE1_U14 ma wykształcone nawyki prawidłowego posługiwania się narządami mowy i wykazuje higieniczną dbałość w tym obszarze
Kryteria oceniania
Ocenie podlega wystąpienie indywidualne studenta zrealizowane w ramach spotkania bezpośredniego z wykładowcą lub utrwalone w formie pliku wideo.
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)
6. godz. w kontakcie bezpośrednim
4 godz. w kontakcie online - Skype, wysyłane nagrania studentów
10 godz. przygotowanie się do zajęć, samodzielne ćwiczenia głosowe, analiza otrzymanych materiałów, konsultacje z prowadzącym
5 godz.- przygotowanie i realizacja zaliczenia:
Liczba uzyskanych punktów ECTS- 1
Literatura
Toczyska B., „Elementarne ćwiczenia dykcji”, Gdańsk, 2000.
Klemensiewicz Z.(oprac.), uzup. Urbańczyk S: "Prawidła poprawnej wymowy polskiej.", Kraków,1995.
Literatura uzupełniająca:
Walczak- Deleżyńska M.,„Aby język giętki”, Wrocław, 2001.
Śliwińska-Kowalska M. i in., 1999r., Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli. Instytut Medycyny Pracy, Łódź;
W cyklu 2020L:
Literatura |
W cyklu 2020Ln:
Literatura |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a450b18e8ed794351992ac05db4e559b3%40thread.tacv2/conversations?groupId=20c3f96f-5d7b-4cfd-8b48-f2076ce8eb08&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Ln:
Przedmiot realizowany jest: online, za pośrednictwem platformy Teams, w czasie rzeczywistym, zgodnym z planem zajęć na semestr, w formie filmów instruktażowych dodatkowo udostępnianych studentom, oraz w formie jednego spotkania bezpośredniego sprawdzającego i uzupełniającego efekty pracy podczas zajęć. Prócz tego do oceny prac cząstkowych wykonywanych przez studentów, wykorzystywany jest mail prowadzącego na APS. szczegóły na poziomie informacji dla grup. METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia, praca online w kontakcie bezpośrednim i poprzez przekazywanie przygotowanych materiałów. Kontakt przez TEAMS, pocztę usos (bezpośrednie spotkania i materiały). Link do zespołów UTWORZONYCH DLA POSZCZEGŁONYCH GRUP- informacja na poziomie grup |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: