Diagnostyka zawodowa i planowanie kariery 10-1S-DZR
Treści kształcenia:
1. Wzory i modele karier - wymiary teoretyczne
2. Zmiany na rynku pracy a przebieg karier
3. Diagnostyka w poradnictwie zawodowym
4. Kariera jako własność zawodu i roli zawodowej
5. Koncepcja kariery w perspektywie biograficznej
6. Rozwój zawodowy a planowanie kariery
7. Przedstawiciele różnych pokoleń jako klienci doradcy zawodowego
8. Zatrudnialność i budowanie marki osobistej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17
WIEDZA
PE_W07
- Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach, w odniesieniu do osoby poddawanej diagnostyce zawodowej i uczestniczącej w planowaniu kariery.
PE_W14
- Ma niezbędną dla celów diagnostyki zawodowej i planowania kariery osób objętych pomocą doradcy zawodowego, podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.
PE_W15
- Ma podstawową wiedzę o uczestnikach poddawanych lub poddających się diagnostyce zawodowej i włączających się proces planowania kariery.
PE_W18
- Zna tendencje rozwojowe rynku pracy, zawody ginące i rozwojowe.
- Charakteryzuje proces poszukiwania zatrudnienia.
- Zna sposoby prezentacji danych i autoprezentacji w procesie aplikowania o pracę.
PE_W22
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie diagnostyki zawodowej i planowania kariery.
PE_W24
- Ma wiedzę na temat społecznego, organizacyjnego i kulturowego kontekstu kształtowania ścieżki zawodowej.
UMIEJĘTNOŚCI
PE_U01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, jako informacji bazowych dla procesu diagnozy zawodowej i planowania kariery osoby radzącej się; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej doradcy zawodowego.
PE_U02
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań stanowiących podstawę dla prawidłowej diagnozy zawodowej i zaplanowania kariery.
PE_U03
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do planowania kariery wybranych typów odbiorców usług doradcy zawodowego.
PE_U04
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie diagnostyki zawodowej i planowania kariery, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.
PE_U08
- Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących diagnostyki zawodowej i planowania kariery, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.
PE_U09
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z diagnostyką zawodową i planowaniem kariery.
PE_U15
- Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie diagnostyki zawodowej i planowania kariery.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki zawodowej i planowania kariery, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w tym zakresie.
PE_K08
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne odnoszące się do procesu diagnostyki zawodowej i planowania kariery.
Kryteria oceniania
egzamin ustny
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cybal-Michalska A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Wydawnictwo IMPULS.
Myszka-Strychalska L. (2018). Typy, wzory i modele karier w przestrzeni elastycznego rynku pracy.Problemy Profesjologii, pp. 85-103.
Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95.
Sidor-Rządkowska M. (2018). Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Suchar M. (2003). Kariera i rozwój zawodowy. Gdańsk: Wydawnictwo ODDK.
Literatura uzupełniająca
Piorunek M. (2015). Kariera zawodowa w ponowoczesnej rzeczywistości. Nowy paradygmat i jego edukacyjno-pomocowe implikacje [w:] Praca w życiu człowieka i jej społeczno-edukacyjne uwarunkowania, red. J. Matejek, K. Białożyt, Kraków: Wydawnictwo "Skriptum".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: