Diagnostyka psychopedagogiczna 10-1S-DPP
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4707c14c4697466d8639ec0df8731d0d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3a758435-dca5-4ce8-aeb5-c2a5034534ec&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aa9dce7c64758415f9738b82a05130efd%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a681eeca-5741-4686-9800-876500dad779&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 (w cyklu 2020Ln)
Student podczas zajęć pozna podstawowe pojęcie z zakresu diagnozy psychopedagogicznej (cele, zadania, diagnoza rozwinięta, kontakt diagnostyczny, źródła oporu w kontakcie z dzieckiem, dorosłym, etyka).
Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych).
W efekcie nabędzie umiejętności i kompetencje do przeprowadzenia diagnozy środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny, narzędzia, diagnozowanie sytuacji stresowych, przemoc w rodzinie).
Treści prezentowane podczas wykładu:
- Podstawy diagnozy psychopedagogicznej
- Diagnoza, diagnostyka, diagnozowanie
- Kryteria, cechy i rodzaje diagnozy psychopedagogicznej
- Cechy diagnozy psychopedagogicznej środowiska rodzinnego
- Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne)
- Diagnoza środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny);
- Diagnoza problemów funkcjonowania rodziny - przemoc i zaniedbywanie dziecka
Treści prezentowane podczas warsztatów:
- Podstawy diagnozy psychopedagogicznej
- Kryteria diagnostyczne ICD 10
- Cechy kontaktu diagnostycznego
- Kryteria prawidłowego kontaktu diagnostycznego
- Błędy w postępowaniu diagnostycznym
- Opór w kontakcie diagnostycznym - wskaźniki i sposoby radzenia sobie z oporem
- Zasady i formy prawidłowej komunikacji diagnostycznej (komunikat empatyczny, komunikat konfrontacyjny, reakcja badawcza, parafraza, interpretacja, pytania otwarte itp.)
- Zasady etyczne w postępowaniu diagnostycznym
- Techniki diagnostyczne (wywiad, obserwacja, analiza dokumentów, techniki socjometryczne, techniki projekcyjne)
W cyklu 2020L:
Student podczas zajęć pozna podstawowe pojęcie z zakresu diagnozy psychopedagogicznej (cele, zadania, diagnoza rozwinięta, kontakt diagnostyczny, źródła oporu w kontakcie z dzieckiem, dorosłym, etyka). Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych). W efekcie nabędzie umiejętności i kompetencje do przeprowadzenia diagnozy środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny, narzędzia, diagnozowanie sytuacji stresowych, przemoc w rodzinie). Treści prezentowane podczas wykładu: Treści prezentowane podczas warsztatów: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej |
W cyklu 2020Ln:
Student podczas zajęć pozna podstawowe pojęcie z zakresu diagnozy psychopedagogicznej (cele, zadania, diagnoza rozwinięta, kontakt diagnostyczny, źródła oporu w kontakcie z dzieckiem, dorosłym, etyka). Za pomocą metod opartych na własnym doświadczaniu (dyskusja, odgrywanie scenek, praca własna - opracowanie kwestionariusza) student pozna i nauczy się stosować podstawowe techniki diagnostyczne (dobór metod diagnostycznych, podstawy psychometryczne, konstruowanie procesu diagnostycznego, konstruowanie narzędzi badawczych, analiza porównawcza wybranych metod badawczych). W efekcie nabędzie umiejętności i kompetencje do przeprowadzenia diagnozy środowiska rodzinnego (strategie diagnozy rodziny, narzędzia, diagnozowanie sytuacji stresowych, przemoc w rodzinie). Treści prezentowane podczas wykładu: Treści prezentowane podczas warsztatów: - Podstawy diagnozy psychopedagogicznej |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_W01
Student zna elementarną terminologię używaną w diagnostyce psychopedagogicznej i poradnictwie wychowawczym. Student umie zdefiniować źródła diagnostyki psychopedagogicznej i poradnictwa wychowawczego w różnych dziedzinach nauki. Student zna kluczowe pojęcia takie jak rodzaje poradnictwa, funkcje poradnictwa, etapy poradnictwa, modele diagnostyczne, rodzaje diagnoz, cechy diagnostyki psychopedagogicznej, norma, wskaźnik, średnia, wzorzec. Student wie jakie są cechy kontaktu diagnostycznego, wymagania wobec diagnosty/doradcy, rodzaje interwencji werbalnych stosowanych przez specjalistę.
PE1_W08
Ma wiedzę o technikach prawidłowego nawiązywania kontaktu z osobą diagnozowaną/szukającą pomocy. Student zna wskaźniki oporu ze strony osoby radzącej się oraz metody radzenia sobie z oporem. Student zna wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego.
PE1_W12
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w diagnostyce psychopedagogicznej i poradnictwie wychowawczym. Zna wytyczne dotyczące tworzenia poszczególnych narzędzi diagnostycznych oraz wytyczne dotyczące ich zastosowania.
PE1_W19
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w postępowaniu diagnostycznym i poradnictwie wychowawczym. Student zna zarówno zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje osobowo-formalne specjalisty jak i zasady etyczne wyznaczające niezbywalne kompetencje interpersonalne diagnosty.
PE1_U02
Student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu diagnostyki psychopedagogicznej i poradnictwa wychowawczego w celu analizowania i interpretowania problemów dziecka.
PE1_U07
Student umie zastosować poszczególne werbalne techniki sterowania rozmową takie jak reakcja badawcza, komunikat empatyczny, parafraza, podsumowanie, konfrontacja, interpretacja.
PE1_U09
Student potrafi zastosować różne narzędzia diagnostyczne w zależności od wieku badanego, jego nastawienia do badania, zgłaszanych problemów. Student potrafi prawidłowo formułować diagnozę. Student potrafi stosować różne formy interwencji takie jak psychoedukacja, modelowanie, praca na wglądzie.
PE1_U12
Potrafi stosować się do formalnych zasad etycznych w kontakcie z osobą radzącą się/diagnozowaną zarówno do zasad etycznych wyznaczających niezbywalne kompetencje osobowo-formalne specjalisty jak i zasad etycznych wyznaczających niezbywalne kompetencje interpersonalne diagnosty.
PE1_K01
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności diagnostyczno-terapeutycznych niezbędnych w pracy z dziećmi i ich rodzinami. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Student potrafi dokonać analizy własnego postępowania podczas prowadzenia procesu diagnostycznego i udzielania wskazówek w ramach poradnictwa wychowawczego.
PE1_K04
Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w trakcie diagnozy i poradnictwa wychowawczego z dziećmi i ich rodzinami;
Kryteria oceniania
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
WIEDZA:
- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć
- egzamin ustny
- ocena stworzonego przez studenta kwestionariusza wywiadu
- ocena prac wykonywanych podczas zajęć
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- ocena aktywności studenta podczas zajęć
- ocena umiejętność refleksyjnej i krytycznej analizy prezentowanych treści
- ocena umiejętności dokonania pisemnej analizy pracy własnej
- ocena umiejętności przeprowadzania wywiadu dotyczącego sytuacji rodzinnej z wybraną osobą
- ocena transkrypcji wywiadu
Literatura
Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak
Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Sztandar, W. (1999). Rozmowy, które pomagają. Warszawa
Kołakowski, A., Pisula, A. (2016). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Sopot. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Namysłowska, I. (2014). Psychiatria dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN
Pilch, T.; Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych – strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Frydrychowicz, A. (1996). Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa
Frydrychowicz A., Koźniewska, E. Sobolewska, M. (2004). Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny.
Wosik – Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo – wychowawcze. Lublin 2011
W cyklu 2020L:
Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak |
W cyklu 2020Ln:
Jarosz, E., Wysoka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Żak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: