Wprowadzenie do pedeutologii 10-1F-WDP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_W13
zna podstawową terminologię wykorzystywaną w pedeutologii, potrafi ją interpretować i wskazywać drogi i efekty zastosowania: nauczyciel, edukator, wychowawca, wychowawca klasy, adaptacja, kultura zawodowa nauczyciela, takt pedagogiczny, autonomia, autorytet nauczycielski, tożsamość zawodowa, konstruktywizm, refleksyjny praktyk i inne:
zna źródła pedeutologii, ujęcia interpretacyjne nauczyciela oraz strony: osobowościową i zawodową, charakteryzuje orientacje pedeutologiczne, zna główne koncepcje kształcenia nauczycieli, potrafi scharakteryzować swoistość działania pedagogicznego.
PE1_W16
zna główne zasady dotyczące zawodu nauczyciela i rozwoju zawodowego np. według C. Daya), rozumie kontekst bycia profesjonalistą i uwarunkowania nowego profesjonalizmu:
zna orientacje metodologiczne w badaniach pedeutologicznych (np. psychologiczna, fenomenologiczna, hermeneutyczna).
określa możliwości i perspektywy zawodu nauczyciela, ale także niebezpieczeństwa (np. obojętność, samotność, idealizacja):
przedstawia wartości polskiej myśli pedeutologicznej, zna głównych przedstawicieli, ich najważniejsze opracowania, potrafi odnieść się do studiowanych treści.
PE1_U01
potrafi rozpatrywać rozmaite zagadnienia działalności nauczycieli przez pryzmat refleksji i wskazywania możliwości rozwiązań rozpatrywanych spraw ( relacje nauczyciel – uczniowie – rodzice, kierowanie lekcją a założenia „refleksyjnej praktyki”, rola „zdarzeń krytycznych” w działalności nauczyciela, ambiwalencja w kontekście pedentologicznym):
zna koncepcje kształcenia nauczycieli, rozumie kontekst kształcenia teoretycznego z praktyką nauczycielską, rozpatruje wzorzec nauczyciela kreowanego przez współczesną pedeutologię. Zna przykłady rozmaitych sytuacji dotyczących relacji nauczyciela z uczniami, ze wskazaniem możliwości ich rozwiązań.
PE1_U02
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedeutologii dla rozwoju teorii osobistej i umiejętności praktycznych:
zna drogi rozwijania osobistej teorii nauczycielskiej oraz kształtowania i wzbogacania umiejętności praktycznych, rozumie znaczenie gotowości do stałego analizowania swojej wiedzy: o nauczaniu, wychowaniu i pedeutologicznej.
PE1_U09
potrafi ocenić przydatność stosowanych procedur, metod i programów praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej i wskazywać możliwości alternatyw:
potrafi analizować podstawowe problemy zawodowe początkujących nauczycieli i interpretować możliwości ich pokonywania, praktykę pedagogiczną traktuje jako etapy do uzyskiwania przydatności zawodowej. Potrafi rozmaite problemy rozpatrywać według zasady „można inaczej”, wykorzystuje metody aktywizujące w pracy z uczniami.
PE1_K01
rozumie potrzebę stałego podwyższania poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, docenia znaczenie kultury wyższej i namysłu w pracy nauczycielskiej, orientuje się w problematyce rozwoju zawodowego nauczyciela, analizuje teleologiczną i aksjologiczną stronę pracy zawodowej.
PE1_K08
rozumie ujęcie interpretacyjne dobrego nauczyciela, zna drogi osiągania przydatności zawodowej, zna techniki pedagogiczne nauczyciela, rozumie sztukę pedagogicznego obcowania i taktu, zna składniki mistrzostwa pedagogicznego oraz nakreśla swe role wokół ujęć współczesnej szkoły i dynamiki przemian rzeczywistości.
Praktyki zawodowe
-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: