Dydaktyka 10-1F-DYD1
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi
tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu
dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z
niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych.
1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym;
2. Ewolucja teorii dydaktycznych;
3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia.
Opis szczegółowy:
Ad. 1.
a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta;
b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera;
c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego
autorstwa Wincentego Okonia.
Ad. 2.
a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz
dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów;
b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa;
Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych:
a. deskolaryzacja społeczeństwa;
b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku;
c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej.
Program ćwiczeń:
Poruszane zagadnienia podczas ćwiczeń:
• Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki.
• Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie).
• Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
• Szkoła (metafory szkoły).
• Cele kształcenia i ich operacjonalizacja.
• Metody kształcenia (klasyczne i problemowe).
• Formy organizacyjne kształcenia.
• Zasady kształcenia.
• Style kierowania uczeniem się.
• Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie).
• Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć).
• Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej
• Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych ucznia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2016Zn: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu przedmiotu:
WIEDZA
PEP1_W01
- zna i rozumie genezę dydaktyki jako nauki
- zna i rozumie powiązania dydaktyki z innymi naukami (psychologią, pedeutologią, historią wychowania, epistemologią, aksjologią)
- zna różnice między dydaktyką ogólną a dydaktykami szczegółowymi
PEP1_W02
- zna i rozumie podstawowe pojęcia dydaktyczne (nauczanie, uczenie się, kształcenie, wychowanie, samokształcenie)
- ma podstawową wiedzę w zakresie wybranych elementów przedmiotu dydaktyki (cele kształcenia, metody kształcenia, formy organizacyjne, zasady dydaktyczne, proces kształcenia, style nauczania)
- zna i rozumie wybrane pedagogiczne i psychologiczne aspekty oraz aplikacje głównych pojęć dydaktycznych
- zna wielorakie uwarunkowania procesu kształcenia
PEP1_W03
- potrafi scharakteryzować i uporządkować główne orientacje dydaktyczne (orientacja behawiorystyczna, orientacja romantyczno-naturalistyczna, „Trzecia dydaktyka”)
PEP1_W09
- zna i rozumie wybrane koncepcje natury ludzkiej
- zna i rozumie filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych
- zna dydaktyczne implikacje wybranych orientacji dydaktycznych
- zna i rozumie wybrane społeczne i psychologiczne uwarunkowania procesu kształcenia
UMIEJĘTNOŚCI
PEP1_U02
- posiada umiejętność analizowania i interpretowania wybranych problemów dydaktycznych współczesnego świata
- potrafi selekcjonować informacje i interpretować czytane teksty
- potrafi przeanalizować wybrane stanowiska dydaktyczne
- potrafi analizować krytycznie działania dydaktyczno-wychowawcze nauczycieli i odnosić je do doświadczeń własnych
- potrafi określić możliwe sposoby rozwiązania problemów dydaktycznych
PEP1_U04
- potrafi posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi oraz wyprowadzać wnioski dla projektowania procesów edukacyjnych
- potrafi rozpoznać motywy i przyczyny wybranych zachowań uczniów i nauczycieli w procesie kształcenia
PEP1_U12
- potrafi formułować elementarne interpretacje wybranych problemów edukacyjnych wykorzystując argumenty odwołujące się do różnych orientacji dydaktycznych
- w dyskusji i analizie problemów edukacyjnych potrafi zaprezentować swoje poglądy oraz przywołać poglądy różnych autorów
- potrafi analizować działania dydaktyczne i wskazywać obszary edukacyjne wymagające modyfikacji
PEP1_U13
- potrafi posługiwać się podstawową wiedzą dydaktyczną w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań dydaktyczno-wychowawczych
- potrafi zaprojektować program (konspekt) zajęć
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEP1_K01
- odpowiedzialnie przygotowuje się do swej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.
2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.
2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej
3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo.
2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne
3. R. Arends, Uczymy się nauczać
4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: