Egzamin na specjalność (nauczycielska): tyflopedagogika, edukacja wczesnoszkolna (studia niestacjonarne I stopnia) 000N-4E-TYF-ED
Absolwent specjalności tyflopedagogika posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii osób niewidomych i słabowidzących niezbędną do efektywnej pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z tą grupą m.in. rozumie wpływ niepełnosprawności wzrokowej na realizację zadań rozwojowych przypadających na kolejne fazy życia i jego implikacje praktyczne, zna wyniki badań naukowych dotyczących różnych aspektów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku oraz psychospołecznego funkcjonowania ich rodzin, zna specyfikę rozwoju procesów poznawczych u osób z dysfunkcją wzroku, potrafi opisać psychologiczne konsekwencje utraty wzroku u osób w różnym wieku.
Absolwent ponadto:
- potrafi przeprowadzić diagnozę specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów słabowidzących i niewidomych oraz na jej podstawie dokonać właściwych modyfikacji procesu dydaktycznego
- umie zastosować w praktyce edukacyjnej odpowiednie zasady, metody i formy nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku oraz samodzielnie wykonać,
- zaadaptować lub dobrać specjalistyczne środki dydaktyczne do realizacji określonych treści programowych.
Absolwent posiada pełne kompetencje do nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego w klasach integracyjnych.
Absolwent tyflopedagogiki może podjąć prace w takich miejscach jak:
- ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku,
- placówki PZN,
- stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz osób niewidomych i słabowidzących,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- szkoły i odziały integracyjne.
Może również pracować na następujących stanowiskach:
- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w placówkach edukacyjnych,
- nauczyciel orientacji przestrzennej i poruszania się osób z dysfunkcją wzroku,
- tyflopedagog,
- wychowawca w internacie dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Absolwent pedagogiki wczesnoszkolnej zdobywa kwalifikacje do prowadzenia zajęć w kl. I - III, organizacji pracy w szkole podstawowej, współpracy z rodzicami oraz wiedzę z zakresu metod nauczania i uczenia się dziecka, obszarów integracji i kierunków zmian w edukacji wczesnoszkolnej, współczesnych koncepcji edukacji początkowej, charakteru pracy nauczyciela – wychowawcy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: