Egzamin na specjalność (nauczycielska): surdopedagogika, edukacja wczesnoszkolna (studia niestacjonarne I stopnia) 000N-4E-SUR-ED
Studia na specjalność surdopedagogika przygotowują do pracy w zawodzie nauczyciela surdopedagoga w placówkach edukacyjnych, w których uczą się dzieci i młodzież z uszkodzonym słuchem.
Absolwent w zakresie:
1) edukacji umie:
- dokonać analizy teorii i praktyki pedagogicznej;
- tworzyć autorskie plany i programy dydaktyczne i realizować je w praktyce;
- współpracować ze środowiskiem w celu realizacji potrzeb edukacyjnych, wychowawczych i rehabilitacyjnych osób z wadą słuchu oraz kształtować pozytywne postawy wobec osób niepełnosprawnych;
2) neuro- i psychopatologii rozwoju umie:
- rozpoznawać zaburzenia w rozwoju dzieci i młodzieży,
- realizować programy wczesnej interwencji pedagogicznej;
3) diagnostyki psychopedagogicznej oraz metod terapii.
Absolwent surdopedagogiki posiada ponadto wiedzę i umiejętności z zakresu: audiologii i technicznych środków korekcyjnych; psycholingwistycznych podstaw komunikacji językowej; alternatywnych metod komunikowania się z dzieckiem z wadą słuchu; dydaktyki wczesnoszkolnej (szkoły specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej); dydaktyki pracy w internacie dla dzieci z uszkodzonym słuchem oraz organizacji czasu wolnego; specjalnych metod korekcyjno-kompensacyjnych przeznaczonych dla dzieci z wadą słuchu.
Absolwent studiów I stopnia kierunku pedagogika specjalna specjalności surdopedagogika jest przygotowany do pracy:
na stanowisku:
- nauczyciela: w szkołach podstawowych dla dzieci niesłyszących lub słabo słyszących na I etapie nauczania w klasach I-III ; w przedszkolach dla dzieci niesłyszących lub słabo słyszących
- wychowawcy internatu dla dzieci niesłyszących lub słabo słyszących
- nauczyciela wspomagającego w szkołach podstawowych integracyjnych na I etapie nauczania (klasy I-III); w przedszkolach integracyjnych;
- surdopedagoga w specjalistycznych poradniach dla dzieci z wadą słuchu.
Absolwent pedagogiki wczesnoszkolnej zdobywa kwalifikacje do prowadzenia zajęć w kl. I - III, organizacji pracy w szkole podstawowej, współpracy z rodzicami oraz wiedzę z zakresu metod nauczania i uczenia się dziecka, obszarów integracji i kierunków zmian w edukacji wczesnoszkolnej, współczesnych koncepcji edukacji początkowej, charakteru pracy nauczyciela – wychowawcy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: