Egzamin na specjalność (nauczycielska): tyflopedagogika, edukacja wczesnoszkolna (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne) 0000-4E-TYF-ED
Absolwent studiów I stopnia potrafi przeprowadzić diagnozę specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów słabowidzących i niewidomych oraz na jej podstawie dokonać właściwych modyfikacji procesu dydaktycznego. Umie zastosować w praktyce edukacyjnej odpowiednie zasady, metody i formy nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku oraz samodzielnie wykonać, zaadaptować lub dobrać specjalistyczne środki dydaktyczne do realizacji określonych treści programowych. Posiada pełne kompetencje do nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz pełnienia funkcji nauczyciela wspomagającego w klasach integracyjnych.
Absolwent studiów I stopnia posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii osób niewidomych i słabowidzących niezbędną do efektywnej pracy edukacyjno-rehabilitacyjnej z tą grupą m.in. rozumie wpływ niepełnosprawności wzrokowej na realizację zadań rozwojowych przypadających na kolejne fazy życia i jego implikacje praktyczne, zna wyniki badań naukowych dotyczących różnych aspektów zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku oraz psychospołecznego funkcjonowania ich rodzin, zna specyfikę rozwoju procesów poznawczych u osób z dysfunkcją wzroku, potrafi przedstawić psychologiczne konsekwencje utraty wzroku u osób w różnym wieku.
Absolwent tyflopedagogiki może podjąć prace w takich miejscach jak:
- ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku,
- placówki PZN,
- stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz osób niewidomych i słabowidzących,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- szkoły i odziały integracyjne;
na stanowiskach:
- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w placówkach edukacyjnych,
- nauczyciel orientacji przestrzennej i poruszania się osób z dysfunkcją wzroku,
- tyflopedagog, wychowawca w internacie dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku.
Absolwent pedagogiki wczesnoszkolnej zdobywa kwalifikacje do prowadzenia zajęć w kl. I - III, organizacji pracy w szkole podstawowej, współpracy z rodzicami oraz wiedzę z zakresu metod nauczania i uczenia się dziecka, obszarów integracji i kierunków zmian w edukacji wczesnoszkolnej, współczesnych koncepcji edukacji początkowej, charakteru pracy nauczyciela – wychowawcy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: