Młodzież XXI wieku: szanse i zagrożenia 00-FF-MSZ
Celem zajęć jest przybliżenie studentowi problematyki współczesnej młodzieży i 'młodych dorosłych' żyjących w drugiej dekadzie XXI wieku. Przedmiotem zajęć są zjawiska społeczne oraz problemy doświadczane przez młodych ludzi. Zajęcia to także okazja do dyskusji o szansach i zagrożeniach młodzieży w XXI wieku.
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
*młodzież w ujęciu definicyjnym jako kategoria społeczna,
* pozycja młodzieży we współczesnym świecie,
* wartości życiowe wyznawane przez młodych,
* młodzież w świecie konsumpcji,
* młodzież pomiędzy światem realnym a wirtualnym,
* młodzież w obliczu uzależnień - działania, wsparcie, profilaktyka,
* szanse edukacyjne współczesnej młodzieży,
* młodzież i młodzi dorośli na rynku pracy,
* młodzież i jej działania 'dla świata',
*wolontariat jako przykład możliwości rozwoju i poznania siebie przez współczesną młodzież,
* młodzież w obliczu kryzysu - jak wspierać młodych ludzi,
* postawy młodych wobec rodziny i seksualności człowieka,
* młodzież, która kreuje rzeczywistość
W cyklu 2022Ln:
Celem zajęć jest przybliżenie studentom problematyki współczesnej młodzieży i 'młodych dorosłych' żyjących w drugiej dekadzie XXI wieku. Przedmiotem zajęć są zjawiska społeczne oraz problemy doświadczane przez młodych ludzi. Zajęcia to także okazja do dyskusji o szansach i zagrożeniach młodzieży w XXI wieku, jej położeniu, perspektywach i funkcjonowaniu w różnych grupach społecznych. Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: *młodzież w ujęciu definicyjnym jako kategoria społeczna, * pozycja młodzieży we współczesnym świecie, * wartości życiowe wyznawane przez młodych, * postawy młodzieży wobec wybranych zjawisk społecznych, * znaczenie rodziny w życiu młodych ludzi, * młodzież w świecie konsumpcji, * młodzież pomiędzy światem realnym a wirtualnym, * kwestia kształcenia i edukacji młodzieży, * młodzież w obliczu uzależnień - działania, wsparcie, profilaktyka, * młodzież i młodzi dorośli na rynku pracy, * młodzież i jej działania 'dla świata', *wolontariat jako przykład możliwości rozwoju i poznania siebie przez współczesną młodzież, * młodzież w obliczu kryzysu - jak wspierać młodych ludzi, * postawy młodych wobec seksualności człowieka, * młodzież, która kreuje rzeczywistość |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
dyskusja dydaktyczna, analiza wybranych tekstów źródłowych, przygotowanie wypowiedzi i zadań na poszczególne tematy, zgodnie z problematyką zajęć
Punkty:
2 punkty ECTS
Nakład pracy studenta:
30 godzin - udział w zajęciach prowadzonych zdalnie w czasie rzeczywistym
20 godzin - indywidualne przygotowanie do zajęć, analiza wybranych materiałów, realizacja zadań, zgodnie z omawianą problematyką
Literatura
T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Młodzież - kultura - tożsamość. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012,
K. Braun, Wolontariat - młodzież - wychowanie. Wyd. KUL, Lublin 2012,
A. Cybal - Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka - Strychalska, P.Peret - Drążewska, Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno - zawodowych. Wyd. UAM, Poznań 2018,
P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Wyd. UJ, Kraków 2014,
E. Krzyżak - Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży: teoria, profilaktyka, terapia - wybrane zagadnienia. Impuls, Kraków 2018,
W. Walc (red.), Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. Wybrane problemy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016,
E. Wysocka, Młodzież a religia: społeczny wymiar religijności młodzieży, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000
W cyklu 2022Ln:
T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Młodzież - kultura - tożsamość. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012, K. Braun, Wolontariat - młodzież - wychowanie. Wyd. KUL, Lublin 2012, A. Cybal - Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka - Strychalska, P.Peret - Drążewska, Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno - zawodowych. Wyd. UAM, Poznań 2018, P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Wyd. UJ, Kraków 2014, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra: kierunki rozwoju współczesnej edukacji, Wyższa Szkoła Humanitas. Oficy, Sosnowiec 2017, E. Krzyżak - Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży: teoria, profilaktyka, terapia - wybrane zagadnienia. Impuls, Kraków 2018, G. Pańko, M. Skotnicka - Palka, B. Techmańska, Młodzież w perspektywie edukacyjnej, społecznej, kulturowej, Wyd. Avalon, Kraków 2017, W. Walc (red.), Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. Wybrane problemy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016, E. Wysocka, Młodzież a religia: społeczny wymiar religijności młodzieży, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000 |
Uwagi
W cyklu 2021Ln:
Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która wystawiana jest na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach, przygotowywania i samodzielnego opracowywania tematów zadawanych przez osobę prowadzącą, przygotowania prezentacji, a także przygotowywania wypowiedzi dotyczących zagadnień pomawianych podczas zajęć Metody dydaktyczne: dyskusja dydaktyczna, analiza wybranych tekstów źródłowych, przygotowanie wypowiedzi i zadań na poszczególne tematy, zgodnie z problematyką zajęć Punkty: 2 punkty ECTS Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2022Ln:
Metody dydaktyczne: dyskusja dydaktyczna, analiza wybranych tekstów źródłowych, przygotowanie wypowiedzi i zadań na poszczególne tematy, zgodnie z problematyką zajęć Punkty: 2 punkty ECTS Nakład pracy studenta: 30 godzin - godziny kontaktowe, 20 godzin - indywidualne przygotowanie do zajęć, analiza wybranych materiałów, realizacja zadań, zgodnie z omawianą problematyką |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: