Młodzież XXI wieku – szanse i zagrożenia 00-FF-MLW
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentowi problematyki współczesnej młodzieży i 'młodych dorosłych' żyjących w drugiej dekadzie XXI wieku. Przedmiotem zajęć jest poznanie zjawisk społecznych oraz problemów społecznych doświadczanych przez młodych ludzi, a także dyskusja o szansach i zagrożeniach będących efektem tych doświadczeń.
Podczas zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:
* próba zdefiniowania młodzieży jako kategorii społecznej i określenia jej pozycji we współczesnym świecie,
* wartości życiowe wyznawane przez młodych,
* młodzież w świecie konsumpcji,
* młodzież pomiędzy światem realnym a wirtualnym,
* młodzież w obliczu uzależnień - działania, wsparcie, profilaktyka,
* szanse edukacyjne współczesnej młodzieży,
* młodzież i młodzi dorośli na rynku pracy,
* młodzież i jej działania 'dla świata',
*wolontariat jako przykład możliwości rozwoju i poznania siebie przez współczesną młodzież,
* młodzież w obliczu kryzysu - jak wspierać młodych ludzi,
* postawy młodych wobec rodziny i seksualności człowieka,
* młodzież, która kreuje rzeczywistość
W cyklu 2020Z:
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentowi problematyki współczesnej młodzieży i 'młodych dorosłych' żyjących w drugiej dekadzie XXI wieku. Przedmiotem zajęć jest poznanie zjawisk społecznych oraz problemów społecznych doświadczanych przez młodych ludzi, a także dyskusja o szansach i zagrożeniach będących efektem tych doświadczeń. * próba zdefiniowania młodzieży jako kategorii społecznej i określenia jej pozycji we współczesnym świecie, |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentowi problematyki współczesnej młodzieży i 'młodych dorosłych' żyjących w drugiej dekadzie XXI wieku. Przedmiotem zajęć jest poznanie zjawisk społecznych oraz problemów społecznych doświadczanych przez młodych ludzi, a także dyskusja o szansach i zagrożeniach będących efektem tych doświadczeń. * próba zdefiniowania młodzieży jako kategorii społecznej i określenia jej pozycji we współczesnym świecie, |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
dyskusja dydaktyczna, samodzielne i zespołowe analizowanie wybranych tekstów źródłowych oraz zagadnień związanych z przedmiotową problematyką, przygotowywanie i omawianie prezentacji na wybrany temat
Literatura
T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Młodzież - kultura - tożsamość. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012,
K. Braun, Wolontariat - młodzież - wychowanie. Wyd. KUL, Lublin 2012,
A. Cybal - Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka - Strychalska, P.Peret - Drążewska, Młodzież w sferze doświadczeń edukacyjno - zawodowych. Wyd. UAM, Poznań 2018,
P. Długosz, M. Niezgoda, S. Solecki (red.), Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Wyd. UJ, Kraków 2014,
E. Krzyżak - Szymańska, Uzależnienia technologiczne wśród dzieci i młodzieży: teoria, profilaktyka, terapia - wybrane zagadnienia. Impuls, Kraków 2018,
W. Walc (red.), Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży. Wybrane problemy. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016,
E. Wysocka, Młodzież a religia: społeczny wymiar religijności młodzieży, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000
W cyklu 2020Z:
T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Młodzież - kultura - tożsamość. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012, |
W cyklu 2020Zn:
T. Bajkowski, K. Sawicki (red.), Młodzież - kultura - tożsamość. Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2012, |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Zajęcia odbywają się zdalnie. Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która wystawiana jest na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach, przygotowywania i samodzielnego opracowywania tematów zadawanych przez osobę prowadzącą, a także przygotowywania wypowiedzi dotyczących zagadnień przez nią wskazanych. Metody dydaktyczne: dyskusja dydaktyczna, analiza wybranych tekstów źródłowych, przygotowanie wypowiedzi i zadań na poszczególne tematy, zgodnie z problematyką zajęć Punkty: 2 punkty ECTS Nakład pracy studenta: Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6b353295a70a4f3bab064c3b216e1f4d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=4b62e82d-135c-4d3d-881e-d630d131f597&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia odbywają się zdalnie. Studenci zaliczają przedmiot na ocenę, która wystawiana jest na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach, przygotowywania i samodzielnego opracowywania tematów zadawanych przez osobę prowadzącą, a także przygotowywania wypowiedzi dotyczących zagadnień przez nią wskazanych. Metody dydaktyczne: dyskusja dydaktyczna, analiza wybranych tekstów źródłowych, przygotowanie wypowiedzi i zadań na poszczególne tematy, zgodnie z problematyką zajęć Punkty: 2 punkty ECTS Nakład pracy studenta: Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad48f2ebf88154f509e8539233c9a66cb%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b02413f2-167b-4f06-944a-251dcf610b86&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: