Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als neue psychopädagogische Beratungsformen 00-FF-FCS
Im Unterricht wird der Student die Möglichkeit haben, neue Beratungsformen wie Familien-Coaching und Sozialpädagogisches Coaching als Unterstütungssysteme zu kennen. In den letzetn Jahren setzt sich das Coaching als eine relativ wirksame Variante der Beratung in den pädagogischen Feldern durch. Es werden die theoretischen Grundlagen des Coachingsmodells wie Systemtheorie, Konstruktivismus, Sozialkonstruktivismus, Humanistische Psychologie, Salutogenese, Substitutionasmodelle dargestellt. Desweiteren werden die praktischen Umsetzungsfeldern wie Coaching für Drogenabhängigen Kindern und Jugendlichen, Coaching für sozialbeinträchtigten Gruppen (wie Arbeitslose, Gewaltopfer usw.) dargestellt. Den Studenten werden konkrete Coachingsmethoden wie Soziogramme, Emphatie-Diagram, Lebenskreis, Wertekreis gezeigt.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dla kierunku Pedagogika:
Wiedza:
Ma podstawową wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucji życia społecznego, jak też o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Ma podstawową wiedzę o celach, funkcjach, podstawach prawnych, organizacji i sposobach działania instytucji kształcenia, wychowania i opieki, alternatywnych form edukacji oraz edukacji otwartej na różnorodność.
Ma uszczegółowioną wiedzę o uczestnikach działalności pedagogicznej, w tym ich prawach, w zakresie określonym specjalnością studiów.
Umiejętności:
Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kompetencje społeczne:
Ma krytyczny stosunek do posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności.
Dla kierunku Pedagogika zdolności i informatyki:
Wiedza:
- ma wiedzę na temat specyfiki komunikowania się w języku obcym,
- ma poszerzony słownik pojęć i wyrażeń pedagogicznych w języku obcym
Umiejętności:
- posiada pogłębione umiejętności językowe na poziomie B2
- potrafi wykorzystywać literaturę w języku obcym dla poszerzania swej wiedzy pedagogicznej
Kompetencje społeczne:
- ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny
Dla kierunku Praca socjalna
Wiedza:
w zaawansowanym stopniu zna i rozumie wybrane obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej;
posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, wybranych struktur społecznych;
zna i rozumie wybrane zróżnicowania społeczne, stanowiące czynniki ryzyka stygmatyzacji jednostek i rodzin;
Umiejętności:
potrafi brać udział w debacie związanej z zagadnieniami omawianymi zagadnieniami, oceniać różne prezentowane stanowiska i o nich dyskutować;
potrafi pracować zarówno indywidualnie, jak i w grupie;
potrafi przygotować wystąpienia ustne na wybrany temat;
posługuje się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
Kompetencje społeczne:
dokonuje krytycznej oceny posiadanej wiedzy;
prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec innych ludzi, formułuje problemy moralne oraz dylematy etyczne w obrębie wybranych zagadnień;
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna, praca w grupie, dyskusja kierowana, interaktywne formy pracy warsztatowej;
Theoretischer Input,
Erhahrungsaustausch,
Diskussion,
Gruppenarbeit ,
Dialogisches Lernen
Literatura
Schneewind, K. A. (2010). Familienpsychologie. Kohlhamer. Stuttgart.
Pokora, F. (2012). Ressourcen - und lösungsorientierte Beratung. Ein integratives Konzept für Therapeuten, Coaches, Berater und Trainer. Kohlhamer. Stuttgart.
Pallasch, W., Britzkow, M., Meier-Behling, A., Paulsen, R. (2013). Familien-Coaching. Eine Kurskonzeption. Beltz Juventa. Weinheim.
Pallasch,W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildungs- und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern.
W cyklu 2023Z:
Schneewind, K. A. (2010). Familienpsychologie. Kohlhamer. Stuttgart. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Warunki zaliczenia (ZO): PowerPoint Präsentation zum Thema Coaching in den pädagogischen Feldern Cel zrównoważonego rozwoju nr 4 NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć na podstawie podanej literatury - 15h Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 10h Łączna liczba punktów ECTS: 2 metody kształcenia: prezentacja, wykład, dyskusja kierowana, praca w grupach, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: