The Science of Learning and Teaching 00-0F-TSL
Co w kwestii uczenia się i nauczania ma do powiedzenia nauka? Podczas konwersatoriów przyjrzymy się najnowszym osiągnięciom psychologii poznawczej i ich potencjalnym zastosowaniom w dziedzinie dydaktyki. Będziemy badać, a nawet doświadczać, jakie korzyści niesie ze sobą uczenie się rozłożone w czasie („spaced practice”), jak działa zasada łączenia różnych tematów („interleaving”), jaki wpływ mają różne formy sprawdzania wiedzy na utrwalanie informacji („the testing effect), oraz w jaki sposób celowe przetwarzanie informacji („elaboration”) wspomaga proces uczenia się. Spróbujemy odpowiedzieć na pytania dotyczące korzyści z robienia notatek podczas wykładów wybierając najskuteczniejszy sposób ich tworzenia, sprawdzimy jaka forma robienia notatek daje największą przewagę mnemoniczną, a która jest najbardziej przyjazna studentom. Zastanowimy się jak można wprowadzić omawiane techniki do praktyki pedagogicznej. Zajęcia będą odzwierciedleniem zasady: „Powiedz mi a zapomnę, pokaż mi a zapamiętam, pozwól mi wziąć udział, a zrozumiem.” Punktem wyjścia każdego spotkania będzie eksperyment klasowy, w którym osoby zaangażowane będą mogły bezpośrednio przyjrzeć się procesom poznawczym zachodzącym podczas uczenia się, a dzięki temu, lepiej zrozumieć mechanizmy podnoszące wydajność tych procesów.
What does research have to say about learning and teaching? During the workshops, we will explore the latest achievements of cognitive psychology and their potential applications in the field of education. We will investigate, and even experience, the benefits of spaced practice, the interleaving, the impact of various forms of knowledge assessment on information retention (the testing effect), and how deliberate information processing (elaboration) supports the learning process. We will attempt to answer questions about the advantages of taking notes during lectures by choosing the most effective way to create them, determine which note-taking method provides the greatest mnemonic advantage, and which is the most student-friendly. We will consider how to incorporate these discussed techniques into pedagogical practice. The classes will reflect the principle: "I see, and I forget. I hear, and I remember. I do, and I understand." The starting point for each meeting will be a classroom experiment, in which those involved will be able to directly observe the cognitive processes that occur during learning, thus gaining a better understanding of the mechanisms that enhance the efficiency of these processes.
W cyklu 2023Zn:
What does research have to say about learning and teaching? During the workshops, we will explore the latest achievements of cognitive psychology and their potential applications in the field of education. We will investigate, and even experience, the benefits of spaced practice, the interleaving, the impact of various forms of knowledge assessment on information retention (the testing effect), and how deliberate information processing (elaboration) supports the learning process. We will attempt to answer questions about the advantages of taking notes during lectures by choosing the most effective way to create them, determine which note-taking method provides the greatest mnemonic advantage, and which is the most student-friendly. We will consider how to incorporate these discussed techniques into pedagogical practice. The classes will reflect the principle: "I see, and I forget. I hear, and I remember. I do, and I understand." The starting point for each meeting will be a classroom experiment, in which those involved will be able to directly observe the cognitive processes that occur during learning, thus gaining a better understanding of the mechanisms that enhance the efficiency of these processes. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma uszczegółowioną wiedzę na temat istotnych dylematów współczesnej cywilizacji, (w tym etycznych), osadzoną w kontekście wyzwań i zadań pedagogicznych.
Umiejętności
Ma umiejętności językowe w zakresie studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
Kompetencje społeczne
Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy rozumiejąc i szanując różnorodność tworzących go tradycji; jest gotów/owa do uczestnictwa w życiu kulturalnym.
Kryteria oceniania
Assessment will be based on:
- an in-class open book test based on a scientific article assigned for home reading (weight: 50% of the overall mark)
- creation of a video tutorial in pairs or groups of three elucidating a key aspect of teaching or learning based on research (weight: 50% of the overall mark).
The final mark will be calculated as an average of the two marks.
Marking scale:
51% – 60% – (3)
61% – 70% – (3+)
71% – 80% – (4)
81% – 90% – (4+)
91% – 100% – (5)
Literatura
Core Literature:
Dunlosky, J. (2013). Strengthening the student toolbox: Study strategies to boost learning. American Educator, 37(3), 12-21.
Weinstein, Y., Madan, C. R., & Sumeracki, M. A. (2018). Teaching the science of learning. Cognitive research: principles and implications, 3(1), 1-17.
Additional Literature:
Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological science, 25(6), 1159-1168.
Putnam, A. L., Sungkhasettee, V. W., & Roediger III, H. L. (2016). Optimizing learning in college: Tips from cognitive psychology. Perspectives on Psychological Science, 11(5), 652-660.
Uwagi
W cyklu 2023Zn:
Teaching methods: 2 ECTS points: In-class test Video tutorial The final mark will be calculated as an average of the two marks. Marking scale: Warunki zaliczenia (ZO): |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: